Første europæiske LNG- slæbebåd leveret
Den spanske skibsbygger Gondán har leveret, hvad der siges at være den første dual fuel slæbebåd, der nogensinde er bygget i Europa. Slæbebåden, med navnet DUX, blev leveret onsdag til det norske rederi Østensjø Rederi A/S. Fartøjet kan sejle på både LNG og diesel.
DUX er den første slæbebåd af en serie på tre tegnet af det canadiske firma Robert Allan Ltd. Escort slæbebanen på 40,2 meters længde og 16 meters bredde skal levere slæbebådstjenester til det norske statsejede energiselskab Statoil, ved den nordligtliggende terminal ved Melkøya.
Fartøjet er bygget til at modstå hårdt vejr i barsk miljø og er fuldt operativt ved temperaturer på -20 grader Celsius og kombinerer miljømæssig bæredygtighed ved brug af LNG i de fleste af sine operationer. Det overholder IMO Tier III emissionsstandarder, men har ekstra fleksibilitet, da det også kan sejle på diesel for at sikre et højt niveau af driftssikkerhed.
Slæbebåden kan skyde en fart på15 knob og har et pullerttræk på 107 tons. Fartøjet er udstyret til at rumme et personale på otte personer. Der er foretaget ekstra støjdæmpning og vibrationsreducering. Ifølge Gondán har DUX for eksempel har opnået støjniveauer så lave som 45 dB i besætningens hytter.
DUX forventes at gennemføre cirka 300 eskorteopgaver om året på LNG og skal hjælpe med havneoperationer, men holdes også i beredskab til nødhjælpsopgaver, som f.eks. langline slæbning, brandslukning og forureningsbekæmpelse.
Kilde: Gondán