Første elfærge til Ærø i 2017
Afskaffelse af elafgift til skibe over 500 bruttoton har gjort elfærger rentable. Et nyt projekt vil indsætte fire eldrevne færger til Ærø i stedet for de tre almindelige færger, der sejler til og fra Ærø i dag. Den første elfærge forventes i drift i 2017, og resten inden 2021. Ærø vil spare 50 procent i energi til færgedrift.
”Det giver en mere fleksibel færgefart, det bliver 50 procent billigere i udgift til energi, og det betyder et samlet fald i Ærøs udledning af CO2 på 25 procent om året”, siger Henrik H. Mikkelsen fra Green Ferry Vision.
Planen er, at den nuværende færge Skjoldnæs fra 2017 skal erstattes af en elfærge, som vil have plads til 30 personbiler, og hvor passagerne vil sidde som i et fly. Der vil være mindre plads, men til gengæld vil det gå hurtigere.
Søby Værft kommer til at stå for bygningen af de nye færger, og skroget til færgerne vil sandsynligvis blive bygget i stål.
”Vi kommer ikke til at se fartøjer, der ikke sejler i fast rutefart, med eldrift. De første små færger er i drift i Stockholm og i Norge; men de sejler netop i fast rute med korte afstande imellem ladestationer”, siger Henrik H. Mikkelsen.
Faaborg Værft har således leveret en elfærge ved navn ”Sjövägen” til Stockholm, og Faaborg Værft forventer også at få flere bestillinger på elfærger fra Stockholm.
”I fremtiden håber vi at kunne være foregangsmænd i Marstal for energieffektive færger til de mange lande, der allerede bruger færger”, tilføjer Henrik H. Mikkelsen.
Kilde: Søfartens Ledere