Forskere: Grønt forspring rummer risiko
Regering vil udnytte Danmarks forspring på grøn teknologi til skibe. Men forspringet kan blive for stort, så vi står med dyr greentech, men uden globale krav om det. Det advarer forskere nu om.
”Det er begrænset, hvad politikerne kan gøre for at bygge det blågrønne Danmark op”, siger Keld Laursen, professor på Institut for Innovation og Organisationsøkonomi på Copenhagen Business School til Politiken.
Han peger på, at succes vil kræve, at de internationale miljøkrav for skibsfart ret hurtigt bliver strammet markant. Men en ikrafttrædelse af ballastvandkonventionen kræver for eksempel, at en stor søfartsnation som Kina ratificerer. Og Kina vil naturligt vægre sig mod at give sine egne virksomheder en konkurrencemæssig ulempe. Det er nemlig især Danmark, ikke Kina, som har virksomheder, der kan rense ballastvand.
Danske virksomheder risikerer derfor at havne i den paradoksale situation, at de har for stort et forspring - så de altså udbyder grønne, dyrere produkter, længe inden det bliver et krav at bruge dem
”Hvis danske virksomheder producerer grønne løsninger, som ikke kræves internationalt, kan regeringens strategi få den omvendte effekt: at skade konkurrencevilkårene for Det Blå Danmark. Og det er langt fra sikkert, at danske virksomheder er de mest konkurrencedygtige, når leverancerne engang tager fart. Siemens’ overtagelse af førertrøjen fra Vestas inden for off-shore vindmøller er et eksempel”, siger professor i statskundskab på Københavns Universitet Peter Nedergaard, til Politiken.
Miljøminister Ida Auken er enig i, at det kræver en massiv indsats at få den grønne produktion op i gear.
”Vi er enige i, at det kræver strammere internationale miljøregler, før man for alvor kan løfte den grøn-blå strategi”, siger miljøminister Ida Auken til svisen.
”Vi kæmper benhårdt i IMO-sammenhæng. Og vi inddrager løbende udstyrsbranchen for at finde ud af, hvilke områder vi især skal satse på”, siger Ida Auken.
Kilde: Politiken