Forskellige holdninger til gidslers krav

Søfartens Ledere bekræfter, at skibsfører Eddy Lopez og styrmand Søren Lyngbjørn sammen har henvendt sig til Ekstra Bladet med ønske om godtgørelse som følge af mediets dækning af søfolkenes gidseltagning. Det udløser forskellige reaktioner.

”Der er intet odiøst i at to tidligere piratgidsler, der ifølge Pressenævnet afgjort og uomtvisteligt er blevet krænket af Ekstra Bladet, ønsker en rimelig, økonomisk godtgørelse for de krænkelser de er blevet udsat for. Det er sådan systemet fungerer. Man gør skaden op og omregner den bedst muligt til penge. Sådan gør man når der sker en arbejdsskade, sådan gør man når ens ejendele bliver stjålet

og sådan gør man, når et medie krænker en borgers privatliv og personlige integritet”, siger Søfartens Lederes direktør, Fritz Ganzhorn.

Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn er ifølge Søfartens ledere berettigede til godtgørelse efter blandt andet erstatningsansvarslovens § 26. Sagen vedrører beskyttelsen af privatlivets fred og retten til eget billede, der i dansk ret er baseret på almindelige retsgrundsætninger og enkelte lovregler.

Det følger af erstatningsansvarslovens § 26, stk. 1, at den, der er ansvarlig for en retsstridig krænkelse af en andens frihed, fred, ære eller person, skal betale den forurettede godtgørelse for tort. Privatlivets fred er endvidere beskyttet af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 8.

”På deres vej tilbage mod en normal tilværelse er Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn nu kommet dertil, hvor de mener, at sagen skal have økonomiske konsekvenser for Ekstra Bladet.”, siger Fritz Ganzhorn.

TV2s nyhedsdirektør Michael Dyrby er meget afdæmpet i sin reaktion, men bekræfter overfor TV 2 News at erstatningskravet er blevet rejst. Han har ikke yderligere kommentarer, da man først senere tager stilling til, hvordan stationen vil forholde sig.

Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen mener til gengæld, at de to danske gidslers erstatningskrav på i alt to millioner fra Ekstra Bladet og TV2 er helt usædvanligt højt og ude af proportioner, men ønsker en hurtig afklaring af sagen og at bladets advokater er bedt om at tage kontakt til Søfartens Ledere.

”Det er et vanvittigt krav de stiller, det er efter min mening helt ude af proportioner, og det vanskeliggør selvfølgelig en forhandling. Men vi har ikke noget ønske om at have en konflikt kørende med Søren og Eddy, derfor vil vi gerne have den sag løst”, siger Poul Madsen til Ritzau.

Ekstra Bladet mener i øvrigt, at kravet om erstatning er opstået, fordi det ikke er lykkedes sagsøgerne og Søfartens Ledere at få nogen form for godtgørelse fra rederiet Shipcraft.

”Fra begyndelsen er vi gået efter en mindelig løsning. Søfartens Ledere har undervejs understreget, at de ikke var interesseret i penge. Men nu går de så efter medierne, fordi de ikke kan hive penge ud af rederiet. Det er meget uklædeligt”, siger Poul Madsen.

”Det er en juridisk meget svær sag at føre, og den vil udskyde vores igangværende erstatningssag mod Shipcraft om manglende løn og arbejdsskadesagen. Derfor vælger vi ikke at gå efter Shipcraft med en tillægserstatning – også selv om vi godt kunne ønske, at det ville være nemmere i dansk ret at få sådan en sag gennemført. Men vi er nødt til at forholde os til, hvad der juridisk er muligt”, siger Fritz Ganzhorn til Ekstra Bladet.

Søfartens Ledere oplyser, at Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn agter at dele godtgørelserne med deres fire filippinske kollegaer fra Leopard, der også var taget som gidsler i sagen.

Kilde: Søfartens Ledere, TV2 , Ekstra Bladet fyens.dk og Ritzau

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark