Førerløse handelsskibe om 5-10 år

Det er ikke længere et spørgsmål om førerløse droneskibe kommer, men hvornår. Det handler om teknik og om lovgivning - før de kan sejle rundt uden besætning. Det netop afsluttede EU-projekt MUNIN konkluderer, at ubemandede skibekan være virkelighed i løbet af de næste 5-10 år.

”Vores vigtigste konklusion er nok, at der ikke ser ud til at være uoverstigelige vanskeligheder hverken rent teknisk eller lovmæssigt. Der er naturligvis en masse teknik, der skal udvikles, men her viser erfaringen fra førerløse biler, at det går stærkt, når forskningen først er sat på skinner”, siger en af deltagerne Ørnulf Rødseth, teknisk projektkoordinator, hos MARINTEK i Trondheim.

Han forventer, at nogle skibstyper måske vil kunne opnå dispensation til at sejle helt eller delvis uden besætning allerede i løbet af et par år, men at det vil tage en tid at få al det lovgivningsmæssige på plads.

MUNIN er en forkortelse af: ”Maritime Unmanned Navigation through Intelligence in Networks”. Projektet støttes af EU med 22 millioner kroner og har deltagere fra Tyskland, Irland, Norge, Sverige og Island, både offentlige institutioner og virksomheder. Formålet er at undersøge grundlaget for ubemandede skibe og hvordan man kommer videre med udviklingen.

Droneskibe vil kunne reducere omkostningerne til både mandskab og brændstof begge dele. Der kan spares penge, når der ikke skal være en besætning om bord. Skibe kan også drives mere effektivt ved fjernstyret betjening og dermed reduceres udgifterne til brændstof. Dertil kommer det sikkerhedsmæssige.

Det er ikke alle skibstyper og i alle fartområder, hvor det vil give mening at sejle uden besætning. Her er projektgruppen nået frem til, at autonome skibe måske først og fremmest vil kunne anvendes i linjefart og sejlads i kystnære farvande.

”Det kan være skibe, der sejler forsyninger ud til boreplatforme eller sites, hvor der arbejdes med vindmøller. Desuden mindre fragtfartøjer i kystfart med anløb af små havne. Og endelig sejlads på floder og kanaler. Det er ikke så aktuelt for os her i Norge, men noget vores samarbejdspartnere fra såvel Belgien og Tyskland er meget optaget af," siger Ørnulf Rødseth.

Eksperterne vurderer, at det mest realistiske scenarie kunne være en overgangsfase, hvor der stadig er besætning om bord, men hvor både bro og maskine styres fra et kontrolcenter i land om natten. Dermed kan man reducere besætningen.

Kilde: Søfartens Ledere

Relateret indhold

04.05.2024Maritimedanmark.dk

Robotter skal sætte gang i dansk skibsproduktion

04.05.2024Maritimedanmark.dk

Sundbusserne indsætter endnu en færge

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Kvindelig færøsk kaptajn på nyt krydstogtskib

27.04.2024Maritimedanmark.dk

DFDS går til Incat om design af ny elektrisk-hybrid færge

26.04.2024Maritimedanmark.dk

Rapport: Stor beskæftigelseseffekt ved bygning skibe i Danmark

20.04.2024Maritimedanmark.dk

Foga-samarbejde udvider med endnu et skib

17.04.2024Maritimedanmark.dk

Seks fregattyper i spil til den norske flåde

09.04.2024Maritimedanmark.dk

Alslinjens nye el-drevne færge er søsat

Jobmarked

Se alle

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

ÆrøXpressen

Skibsfører søges

ÆrøXpressen søger en skibsfører til ruten mellem Marstal og Rudkøbing til ansættelse snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DanPilot

Lods og lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du minimum to års effektiv sejltid som overstyrmand eller kaptajn, og har du ambition om at specialisere dig som Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2024

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

23.05.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark