Førerløse handelsskibe om 5-10 år

Det er ikke længere et spørgsmål om førerløse droneskibe kommer, men hvornår. Det handler om teknik og om lovgivning - før de kan sejle rundt uden besætning. Det netop afsluttede EU-projekt MUNIN konkluderer, at ubemandede skibekan være virkelighed i løbet af de næste 5-10 år.

”Vores vigtigste konklusion er nok, at der ikke ser ud til at være uoverstigelige vanskeligheder hverken rent teknisk eller lovmæssigt. Der er naturligvis en masse teknik, der skal udvikles, men her viser erfaringen fra førerløse biler, at det går stærkt, når forskningen først er sat på skinner”, siger en af deltagerne Ørnulf Rødseth, teknisk projektkoordinator, hos MARINTEK i Trondheim.

Han forventer, at nogle skibstyper måske vil kunne opnå dispensation til at sejle helt eller delvis uden besætning allerede i løbet af et par år, men at det vil tage en tid at få al det lovgivningsmæssige på plads.

MUNIN er en forkortelse af: ”Maritime Unmanned Navigation through Intelligence in Networks”. Projektet støttes af EU med 22 millioner kroner og har deltagere fra Tyskland, Irland, Norge, Sverige og Island, både offentlige institutioner og virksomheder. Formålet er at undersøge grundlaget for ubemandede skibe og hvordan man kommer videre med udviklingen.

Droneskibe vil kunne reducere omkostningerne til både mandskab og brændstof begge dele. Der kan spares penge, når der ikke skal være en besætning om bord. Skibe kan også drives mere effektivt ved fjernstyret betjening og dermed reduceres udgifterne til brændstof. Dertil kommer det sikkerhedsmæssige.

Det er ikke alle skibstyper og i alle fartområder, hvor det vil give mening at sejle uden besætning. Her er projektgruppen nået frem til, at autonome skibe måske først og fremmest vil kunne anvendes i linjefart og sejlads i kystnære farvande.

”Det kan være skibe, der sejler forsyninger ud til boreplatforme eller sites, hvor der arbejdes med vindmøller. Desuden mindre fragtfartøjer i kystfart med anløb af små havne. Og endelig sejlads på floder og kanaler. Det er ikke så aktuelt for os her i Norge, men noget vores samarbejdspartnere fra såvel Belgien og Tyskland er meget optaget af," siger Ørnulf Rødseth.

Eksperterne vurderer, at det mest realistiske scenarie kunne være en overgangsfase, hvor der stadig er besætning om bord, men hvor både bro og maskine styres fra et kontrolcenter i land om natten. Dermed kan man reducere besætningen.

Kilde: Søfartens Ledere

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye miljøskibe kan hurtigt være klar - men planen mangler

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia vil undersøge mulighederne for vind-fremdrift på nye fartøjer

03.12.2024Maritimedanmark.dk

CIP vil investere i ammoniaktankskibe

02.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk bestiller 20 nye LNG-drevne containerskibe

24.11.2024Maritimedanmark.dk

To år gammelt jordskælv forsinker elfærgen til Alslinjen

13.11.2024Maritimedanmark.dk

Tuco Marine leverer forskningsskib

12.11.2024Maritimedanmark.dk

CO2-transportskib til Project Greensand

11.11.2024Maritimedanmark.dk

Scandlines vinder international pris

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark