Førerløse handelsskibe om 5-10 år
Det er ikke længere et spørgsmål om førerløse droneskibe kommer, men hvornår. Det handler om teknik og om lovgivning - før de kan sejle rundt uden besætning. Det netop afsluttede EU-projekt MUNIN konkluderer, at ubemandede skibekan være virkelighed i løbet af de næste 5-10 år.
”Vores vigtigste konklusion er nok, at der ikke ser ud til at være uoverstigelige vanskeligheder hverken rent teknisk eller lovmæssigt. Der er naturligvis en masse teknik, der skal udvikles, men her viser erfaringen fra førerløse biler, at det går stærkt, når forskningen først er sat på skinner”, siger en af deltagerne Ørnulf Rødseth, teknisk projektkoordinator, hos MARINTEK i Trondheim.
Han forventer, at nogle skibstyper måske vil kunne opnå dispensation til at sejle helt eller delvis uden besætning allerede i løbet af et par år, men at det vil tage en tid at få al det lovgivningsmæssige på plads.
MUNIN er en forkortelse af: ”Maritime Unmanned Navigation through Intelligence in Networks”. Projektet støttes af EU med 22 millioner kroner og har deltagere fra Tyskland, Irland, Norge, Sverige og Island, både offentlige institutioner og virksomheder. Formålet er at undersøge grundlaget for ubemandede skibe og hvordan man kommer videre med udviklingen.
Droneskibe vil kunne reducere omkostningerne til både mandskab og brændstof begge dele. Der kan spares penge, når der ikke skal være en besætning om bord. Skibe kan også drives mere effektivt ved fjernstyret betjening og dermed reduceres udgifterne til brændstof. Dertil kommer det sikkerhedsmæssige.
Det er ikke alle skibstyper og i alle fartområder, hvor det vil give mening at sejle uden besætning. Her er projektgruppen nået frem til, at autonome skibe måske først og fremmest vil kunne anvendes i linjefart og sejlads i kystnære farvande.
”Det kan være skibe, der sejler forsyninger ud til boreplatforme eller sites, hvor der arbejdes med vindmøller. Desuden mindre fragtfartøjer i kystfart med anløb af små havne. Og endelig sejlads på floder og kanaler. Det er ikke så aktuelt for os her i Norge, men noget vores samarbejdspartnere fra såvel Belgien og Tyskland er meget optaget af," siger Ørnulf Rødseth.
Eksperterne vurderer, at det mest realistiske scenarie kunne være en overgangsfase, hvor der stadig er besætning om bord, men hvor både bro og maskine styres fra et kontrolcenter i land om natten. Dermed kan man reducere besætningen.
Kilde: Søfartens Ledere