Foreløbig ETS-aftale for skibsfarten på plads

Repræsentanter fra Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet og det Europæiske Råd er nået til foreløbig enighed om at inkludere skibsfarten i kvotehandelssystemet fra 2024 med en indfasning over tre år. En endelig aftale forventes den 16.-17. december, oplyser Danske Rederier.

Arkivfoto..

”Det er historisk, at vi nu står med resultatet af mange års politiske diskussioner om, hvordan skibsfarten skal reguleres under kvotehandelssystemet. Jeg synes, at det er en ambitiøs EU-aftale, som uden tvivl kommer til at skubbe branchen i en grønnere retning og vil give reelle reduktioner af klimagasser fra skibsfarten,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.

I det oprindelige udspil var der lagt op til, at skibsfarten skulle være en del af kvotehandelssystemet allerede fra 2023.

Det er endt med, at 2024 bliver første år, hvor udledningerne tæller, og således skal rederierne afregne for 40 procent af deres udledninger fra 2024 i 2025. Det øges det følgende år til 70 procent og i 2026 til 100 procent.

Et afgørende parameter for Danske Rederier har været, at lovgivningen allerede fra 2024 skaber incitamenter til at bruge nye grønne brændstoffer som e-metanol og e-ammoniak, som er klimaneutrale, når man ser på deres samlede klimaaftryk.

Derfor har det været vigtigt at tage højde for brændstoffernes udledning helt fra udvinding ved kilden til forbrænding på skibet – en såkaldt livscyklusanskuelse (LCA).

I aftaleteksten er der dog lagt op til, at LCA ikke er med fra starten, men at der skal tages stilling til, om LCA skal indgå fremover ved en evaluering i 2026.

”Det er positivt, at LCA overhovedet er med i aftaleteksten, det var ikke givet, og vi har kæmpet hårdt for at sætte det på dagsorden. Omvendt synes vi ikke, at det er ambitiøst nok at udskyde denne beslutning til en evaluering i 2026, når vi allerede i dette årti skal have klimaneutrale skibe på vandet for at nå i mål med nuludledning i 2050. Vi snyder klimaet, når vi ikke ser på det samlede klimaaftryk, et brændstof efterlader, og lægger sten i vejen for at fremme fremtidens grønne brændstoffer,” siger Maria Skipper Schwenn.

Også Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping glæder sig over den foreløbige aftale i EU om inkludering af skibsfarten i ETS-systemet, skriver centeres i nedenstående opslag på Linkedin.

Kilde: Danske Rederier

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk kæmper om at købe Zim

25.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk topper liste over rettidighed

23.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet tilbage på Øresund

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Kæmpekran afventer videre sejlads efter passage af Storebæltsbroen

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course