Fokus på miljørigtig ophugning
En række maritime eksperter skal på torsdag i London diskutere, hvordan rederibranchen ophugger og genbruger skibe uden, at det går ud over mennesker og miljø. Maria Bruun Skipper fra Danmarks Rederiforening vil være for bordenden.
”Ophugning af skibe har været et smertensbarn i mange år. Journalister og medier har dækket ubehagelige billeder af skibe, der ophugges under helt horrible forhold, og det har afholdt mange fra at tage diskussionen, fordi den meget let bliver følelsesladet og dermed ikke særligt konstruktiv. Men vi er nødt til at tage debatten – og jeg er glad for at stå i spidsen for den del, på Shipping & Offshore CSR-konferencen i London”, siger underdirektør Maria Bruun Skipper.
Hvert år ophugges og genbruges mere end 1.500 skibe. Langt de fleste ophugges i Sydasien, fordi tidevandsforhold og stålpriser gør det attraktivt at ophugge skibene der. I de kommende år vil antallet af skibe, der skal ophugges og genbruges, stige. Derfor er debatten nødvendig.
Under Shipping & Offshore CSR Forum i London vil Maria Bruun Skipper være moderator for debatten, der vil samle et panel af internationale eksperter. Målet er ikke at skabe enighed, men at sætte rammerne for, hvordan man ønsker at forholde sig til ophugning og genbrug.
”På grund af de horrible forhold i dele af ophugningsindustrien, særligt med beachingmetoden i Sydasien, har mange været foranlediget til at gøre ansvarlig ophugning til et spørgsmål om geografi. Men det kan man ikke - for ligesom der findes værfter, der opfører sig uansvarligt i Sydasien, findes der også værfter, der gør det modsatte. Aktuelt har to indiske værfter netop opnået et statement of compliance, udstedt af klassifikationsselskabet ClassNK. De to værfter overholder dermed de regler, der er beskrevet i Hong Kong-konventionen. Uforsvarlig ophugning findes over hele verden. Vores opgave er at støtte ansvarlighed – både i Sydasien og andre steder”, siger Maria Bruun Skipper.
Kilde: Danmarks Rederiforening