Flydende gasterminal til Litauen
Det norske rederi Höegh LNG har leveret skibet Independence til det litauiske statsejede selskab Klaipedos Naftas, som lejer det for 50 millioner dollar om året i de næste 10 år. Skibet, der er bygget af sydkoreanske Hyundai Heavy Industries og er 290 meter langt og 46 meter bredt, kan fungere som en flydende gasterminal og som LNG-tankskib.
”Ingen vil nogensinde kunne bruge gaspriser til at drive afpresning af os, eller påvirke den politiske eller økonomiske situation ved brug af energi”, siger Dalia Grybauskaite, Litauens præsident i forbindelse med leveringen af Independence.
I flere årtier har det været sådan, at Litauen, Estland og Letland har været afhængige af gasleverancer fra det russiske statslige gasselskab Gazprom. Men Independence, der er ankret op i den litauiske havneby Klaipeda kan med sin kapacitet på 170.000 kubikmeter levere op til 75 procent af gasbehovet i de tre baltiske lande.
”En monopolistisk leverandør bruger energi, specielt gas, som et virkemiddel for at udøve politisk pres. Krisen i Ukraine viser klart og tydeligt, hvor sårbart Europa er i sådan en situation”, siger Dalia Grybauskaite.
Den flydende gasterminal er den første af sin slags i Europa.
”Den store fordel er, at vi kan levere på meget kort tid. Fra aftalen bliver indgået kan vi levere den første gas i løbet af 1,5 til 3 år. At bygge en terminal på land kan tage op til otte år og er langt dyrere”, siger Sveinung Støhle, adm. direktør i Höegh LNG.
Rederiet har fire tilsvarende skibe på langtidskontrakter i blandt andet Indonesien, og et sjette skib er på vej.
”Det har været en fantastisk succes, og markedet vokser hurtigt. For syv-otte år siden fandtes der ikke sådanne flydende gasterminaler. Nu håber vi at fordoble flåden i løbet af de næste fire år”, siger Sveinung Støhle.
Også Polen, Estland og Finland planlægger at etablere nye gasterminaler.
Höegh LNG har siden 1973 beskæftiget sig med at etablere flydende gasterminaler. Den første var Norman Lady.
Kilde: vg.no