Flere lastbiler på Helsingør - Helsingborg
Få dage inden den officielle indsættelse af den første batteridrevne færge på ruten mellem Helsingør og Helsingborg, har HH Ferries offentliggjort trafiktal for årets første kvartal der viser en fremgang for den tunge trafik, mens antallet af overførte personbiler er faldet.
Torsdag indsættes M/F Tycho Brahe officielt som batteridrevet færge på overfarten mellem Helsingør og Helsingborg. Det sker når ministre på hver side af Øresund på samme tid trykker på en grøn knap, og sender HH Ferries i bæredygtig front.
Det sker på et tidspunkt hvor rederiet i årets 1. kvartal kan notere en fremgang i antallet af overførte lastbiler på mere end 6% til omkring 107.000. Samtidig steg godsmængden med mere end 4% til 1.265.000 tons Antallet af overførte personbiler lå på 235.000 et fald på 7% i forhold til samme kvartal sidste år. Det skyldes dog primært at påsken i 2017 først faldt i 2. kvartal mod 1. kvartal sidste år.
”Godstrafikken mellem Helsingør og Helsingborg udvikler sig fortsat positivt, og vores flydende bros driftssikkerhed og konkurrencedygtige priser anerkendes som vigtig for erhvervstrafikken og hele regionen”, siger Henrik Rørbæk, administrerende direktør i HH Ferries AB
”Selv under de to færgers værftsophold opretholdt vi høj regularitet, ligesom vi gennemførte ID-kontrollen effektivt og smidigt uden forsinkelser. Kunderne kan regne med stabil drift på 140 afgange i døgnet, og det sætter de i stigende grad pris på”, siger Henrik Rørbæk..
Bustrafikken på ruten faldt til 2.700 overførte enheder i 1. kvartal 2017, mod 3.200 sidste år. Scandlines Helsingør-Helsingborg transporterede samlet set næsten 1,3 mio. passagerer i 1. kvartal 2017, mod 1,4 mio. i samme kvartal sidste år - svarende til et fald på 7%.
Redaktionen