Flere end 1000 skibe skrottet i 2014
1.026 skibe blev ifølge NGO Shipbreaking Platform skrottet på verdensplan i 2014. Mere end 60 procent af skibene endte deres dage på de berygtede strande i Indien, Pakistan og Bangladesh. Også danske skibe blev skrottet på standene
Den tyske reder Ernst Komrowski topper listen over rederier der sendte skibe til ophugning på de asiatiske strande, mens Hanjin Shipping indtog andenpladsen og Maersk Lines samarbejdspartner i 2M - Mediterranean Shipping Company (MSC) - indtog tredjepladsen.
Græske redere sendte 70 skibe til de berygtede strande, svarende til 76 procent af alle de græske skibe der blev ophugget sidste år. Kinesiske rederier sendte 39 procent af deres skibe til ophugning på standene.
Ifølge NGO Shipbreaking Platform skiftede 15 skibe flag til ikke-europæiske registrere få uger inden de anløb ophugningsstrandene.
”I stedet for at sælge deres udtjente skibe til mellemhandlere bør rederierne kontakte eksperter med forstand på recycling og selv forhandle direkte med ansvarlige skrotværfter”, siger Patrizia Heidegger, direktør i NGO Shipbreaking Platform.
Kilde: NGO Shipbreaking Platform