Finlandia Seaways sidste rejse er slut
En last med militært udstyr blev den sidste, det dansk-flagede Finlandia Seaways havde om bord. En grundstødning i december i fjor gav så store skader, at skibet nu hugges op i Esbjerg.
Grundstødningen ved Haugesund i Norge gav så store skader på Finalandia Seaways, at det ikke kunne betale sig at reparere skibet, der nu hugges op hos Smedegaarden i Esbjerg.. Foto: Redningsselskabet
Den sidste rejse for det 25 år gamle skib var kort - blot få meter fra Vikingkaj til Smedegaardens ophalersted på Esbjerg Havn, hvor det skæres op i den kommende tid.
Den 4. december i fjor var skibet blevet lastet med det militære udstyr i Kristiansund og satte den kurs mod Polen.
Men rejsen sluttede brat, da det stødte på grund i Karmsundet ved Haugesund i Norge og fik så omfattende skader på bl.a ror og propeller, at det ikke kunne betale sit at reparere skibet.
Med ophugningen hos Smedegaarden afsluttes skibets lange historie i DFDS-flåden.
Finalandia Seaways blev bygget på Jinling-værftet i Kina i 2000 for Nordic Forest Terminals og navgivet Finnmaid. Skibet skiftede ifølge fery-site.dk samme år navn til Finnreel og var ejet af først Finncarriers og siden Finnlines, inden det i 2009 blev købt af DFDS Tor Line og omdøbt til DFDS Tor Line. I 2013 blev skibet navngivet til det nuværende.
Det 162 meter lange skib har 1.801 lanemeter kapacitet og sluttede som militært transportskib for ARK-projektet, der tilvejebringer transportkapacitet til militære opgaver for Danmark og NATO.
-emte