Filippinske søfolk risikerer sejlforbud
En strid mellem European Maritime Safety Agency og de filippinske myndigheder, om kvaliteten i de filippinske søfartsuddannelser, kan føre til, at flere hundrede tusinde filippinske søfolk nægtes adgang til europæisk kontrollerede skib
Arkivfoto.
Striden har ifølge det tyske medie Deutsche Welle stået på siden 2006, hvor European Maritime Safety Agency, bedre kendt som EMSA, første gang rettede kritik mod de filippinske søfartsuddannelser, for bl.a. ikke at leve op til de krav om sikkerhed til søs, som er krævet om bord på europæiske skibe.
Ifølge Deutsche Welle har de filippinske myndigheder gang på gang lovet bod og bedring, men aldrig sat de nødvendige penge af til at styrke søfartsuddannelserne.
EMSA har nu mistet tålmodigheden med de filippinske myndigheder, og har på et møde gjort det klart, at EU inden udgangen af 1. kvartal 2023 vil træffe beslutning om at spærre filippinske søfolks adgang til europæiske skibe, hvis ikke filippinerne retter ind.
De filippinske myndigheder har afleveret et omfattende skriftligt svar på kritikken, et svar som nu bliver gennemgået af EMSA, inden den endelige beslutning træffes.
Beslutter EMSA sig for at trække en streg i sandet, vil det have form af, at EU nægter at anerkende nye beviser udstedt af de filippinske myndigheder. Eksisterende beviser vil fortsat blive anerkendt.
Det vides ikke med sikkerhed, hvor mange filippinske søfolk der arbejder på europæiske skibe, men det vurderes at mellem 360.000 - 400.000 filippinske søfolk arbejder i den internationale handelsflåde.
Den internationale handelsflåde har allerede svært ved at skaffe nok søfolk, da krigen mellem Rusland og Ukraine betyder, at en del af de ukrainske søfolk, der normalt udgør en stor gruppe i den internationale skibsfart, er forsvundet.
Redaktionen