Femern byggeriet sættes endelig i gang
Det er udskudt gang på gang, men nu skulle det være ganske vist: Byggeriet af tunnelen under Femern Bælt, der bliver verdens længste, sættes i gang 1. januar. Det besluttede et bredt flertal i Folketinget i dag. Dermed har Scandlines udsigt til at få hård konkurrence, når forbindelse åbner medio 2029.
“Det er en historisk beslutning forligskredsen i dag har truffet om at igangsætte de store anlægskontrakter og påbegynde byggeriet på den danske side. Nu vil vi snart kunne se de store anlægsarbejder gå i gang ved Rødbyhavn. Femern Bælt-forbindelsen bliver en ny port til Europa og en ny port til fremtidens grønne transportløsninger,” siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse fra ministeriet.
Når den 18 km lange sænketunnel står færdig i 2029 vil det være verdens længste af sin slags og reducere rejsetiden mellem Danmark og Tyskland
i bil til blot 10 minutter og syv minutter i tog. Forbindelsen ,der samlet set anslås at ville koste omkring 58 mia. kr., skal finansieres af brugerne, som det er tilfældet med Storebælts- og Øresundsforbindelsen.
Scandlines og Stena Line har tidligere klaget over, at der ville være tale om ulovlig statsstøtte i projektet, men EU Kommissionen har alligevel givet grønt lys - senest for godt en måned siden.
Her fastslog konkurrencekommissær og næstformand i Kommissionen, Margrethe Vestager, at den danske støtte til projektet er i overensstemmelse med EU´s statsstøtteregler. Men hun tilføjede, at der skal ske visse begrænsninger i muligheden for støtte i forhold til, hvad der tidligere var lagt op til. Og det var Scandlines godt tilfreds med.
Arbejdet på den danske side sættes i gang, selvom der fortsat verserer sager ved de tyske domstole rejst af miljøorganisationer, der muligvis kan føre til justeringer af projektet på tysk side.
Redaktionen