Fem milliarder til svensk søfart
Mandag fremlagde Sveriges regering sin nationale plan for infrastruktur i årene 2018-2029. Investeringerne i havne, vandveje og sluser fordobles til i alt 5,1 milliarder svenske kroner sammenlignet med den tidligere plan.
”Aldrig før har så mange søfartsområder modtaget omkring 5,1 mia. Dette er en klar indikation af betydningen af transport nu og i fremtiden”, siger Katarina Norén, direktør i Sjöfartsverket.
De mere end fem milliarder, som tilfalder søfarten omfatter hovedsagelig fem store projekter - et igangværende og fire projekter, der skal udføres mellem 2024 og 2030. Derudover er der nogle mindre projekter til
mindre end 100 millioner, der ikke var nævnt i dagens præsentation.
Mallemort i Luleå - malmtransporterne fra Nordsverige nærmer sig kapacitetsloftet, og malmbanen til Narvik er tungt belastet. Derfor er det planlagt at udvide og uddybe sejlrenden til 15 meters dybde, hvilket er maksimalt i Østersøen. Luleå havn opbygger en ny dybvandshavn med op til tre permanente kajer.
Trollhätte kanalen får nye sluser. De nuværende har en estimeret teknisk levetid til omkring 2030.
Landsort-Södertälje - delvis flytning af sejlrenden øger sikkerheden og reducerer risikoen for fremtidige ulykker. Kapacitet og tilgængelighed øges i vandvejen. Tanktransporten til Södertälje forventes at stige, da Stockholms brændstofdepoter er planlagt til at lukke i 2019.
Göteborgs havn, uddybning af sejlrenden og svajebassinet i containerhavnen. Mälarprojektet,
Södertälje kanalen og sluserne moderniseres, og Mälarens sejlrende uddybes. Søfartssikkerhed og tilgængelighed forbedres via Södertälje kanal i havnene Västerås og Köping. Projektet var en del af planen 2014-2025 og vil fortsætte.
Ud over de fem navngivne projekter har regeringen ydet støtte til en række mindre projekter, der hver især modtager maksimalt 100 millioner kroner.
Kilde: Sjöfartstidningen