Fem danske værfter byder på Sif og Frigg
Genudbuddet af ombygningen af de skandaleombruste miljøskibe Sif og Frigg ender under alle omstændigheder med en kontrakt til et dansk værft. Fem har indgivet indledende tilbud på ombygningen af de to skibe, skriver Søfart.
Jobi Værft A/S i Strandby havde vundet kontrakten og var klar til at underskive, da det stod klart, at en fejl i udbudsmaterialet betød, at udbuddet skulle gå om.
Nu er fristen på det endelige bud sat til den 17. juni og Miljøstyrelsen regner med at kontrakten med det vindende værft kan underskrives den 10. juli.
Vinderen skal findes blandt fem prækvalificerede værfter, der alle har afgivet et indledende bud på opgaven med ombygningen af skibene,
Det er Faaborg Værft A/S, Assens Skibsværft A/S, Esbjerg Shipyard A/S, Karstensens Skibsværft i Skagen og Jobi Værft A/S i Strandby, oplyser kontorchef Morten Jepsen, Miljøstyrelsen, til Søfart.
“Nu må der ikke ske flere fejl i den sag. Derfor håber jeg, at der kommer hvid røg op fra skorstenen om, at der er en bindende aftale om ombygning af Sif og Frigg,” siger folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S), som er valgt i Nordjylland ifølge Søfart.
“Jeg bliver overordentlig glad, hvis ordren falder i Nordjylland, og så vil jeg se med lidt mildere øjne på kaotiske og uacceptable forløb siden 2014, hvor både miljøet og de danske værfter er blevet dårligt behandlet.”
De to ældre offshorefartøjer blev indkøbt i England i 2015 og skulle ombygges til miljøskibe. Det ville være billigere end at bygge nye skibe i Danmark, lød vurderingen dengang.