Fayard fastholder omsætning og resultat

Fayard kom ud af regnskabsåret 2024/2025 med en omsætning på 1,3 mia. kr. og et resultat før skat på 299,6 mio. kr., sammenlignet med en omsætning på 1,3 mia. kr. og et overskud før skat på 297,3 mio. kr. i det foregående år.

Foto: Fayard

”Vi har haft et travlt og flot år med fortsat høj aktivitet. Med 120 skibe igennem vores værft i Munkebo, har året været præget af mange gode kunder, der kommer igen, og en række nye, der er kommet til. Vores kerneforretning er fortsat den løbende service og vedligehold af både danske og internationale skibe, men vi har samtidig haft en række væsentlige opgraderings-, konverterings- og retrofitopgaver, hvor vi målrettet har arbejdet på energi- og effektivitetsoptimering”, siger Thomas Andersen, administrerende direktør og grundlægger af Fayard.

Foruden kerneopgaven med at servicere både danske og internationale skibe har værftet beskæftiget sig med en række større projekter blandt andet på skibe, der er relateret til installation og service i offshore vindindustrien, infrastruktur samt olie og gas-projekter.

Fayard har også serviceret FSRU’er, der er relateret til opbygningen af infrastruktur for LNG-terminaler i Europa.

”Vi oplever en høj efterspørgsel på projekter, der fokuserer på energioptimering af større skibe. Det gennemgående træk har været, at skibene i overvejende grad har forladt værftet med lavere brændstofforbrug og forbedret energieffektivitet sammenlignet med ved deres ankomst, og dermed bidrager vores arbejde fortsat til den grønne omstilling af den maritime sektor samt sikring af sikker sejlads”, siger Thomas Andersen.

Ud af de 120 skibe, der er blevet serviceret, har fem skibe forinden ophold på værftet sejlet med LNG fra Yamal-LNG-anlægget i Sabetta, Sibirien, til europæiske havneterminaler.

Værftets serviceringen af skibene har udløst hård politiske kritik fra flere partier, herunder statsminister Mette Frederiksen.

Om sagen skriver Fayard i regnskabsmeddelelsen:

Importen bidrager til energiforsyningen i Europa, som EU-Kommissionen har besluttet. De fem skibe er ejet af europæiske, amerikanske og asiatiske børsnoterede rederier. EU fastholder, at LNG fra Yamal-LNG-anlægget er nødvendig for den europæiske energiforsyning, hvorfor man politisk har besluttet at forsætte denne import indtil 2027. 
Fayard bakker op om EU’s og Danmarks vedtagne sanktionspakker overfor Rusland og arbejder til hver en tid inden for de gældende regler samt EU’s vedtagne planer for udfasning af russisk gas.

Fayard A/S er 100 %-ejet af FA Investment ApS. Koncernen består ud over Fayard af en række andre investeringer, herunder b.la. et ejerskab på 50 % af Elvstrøm Sails A/S og 48% af Boliggruppen A/S. Koncernens samlede resultat er for regnskabsåret 2024/2025 på 382,1 mio. kr. før skat.

For det kommende regnskabsår forventes et resultat, som ligger under niveauet for regnskabsåret 2024/2025 for såvel FAYARD A/S som FA Investment ApS.

-mauh
 

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Fayard fastholder omsætning og resultat

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Nyt maritimt datacenter på vej

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Millionbevilling skal styrke dansk skibsbygning

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime: Ærgerligt at forsvarsministeren mangler tillid til dansk erhvervsliv

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Sjældent specialkøretøj indtager Limfjorden

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Cosco afgiver gigantisk ordre på nye skibe

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Regelforenkling stor fordel for den maritime industri

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Maritime iværksættere: Sensemakers vil gentænke overvågning til havs

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course