Fayard fastholder omsætning og resultat
Fayard kom ud af regnskabsåret 2024/2025 med en omsætning på 1,3 mia. kr. og et resultat før skat på 299,6 mio. kr., sammenlignet med en omsætning på 1,3 mia. kr. og et overskud før skat på 297,3 mio. kr. i det foregående år.
Foto: Fayard
”Vi har haft et travlt og flot år med fortsat høj aktivitet. Med 120 skibe igennem vores værft i Munkebo, har året været præget af mange gode kunder, der kommer igen, og en række nye, der er kommet til. Vores kerneforretning er fortsat den løbende service og vedligehold af både danske og internationale skibe, men vi har samtidig haft en række væsentlige opgraderings-, konverterings- og retrofitopgaver, hvor vi målrettet har arbejdet på energi- og effektivitetsoptimering”, siger Thomas Andersen, administrerende direktør og grundlægger af Fayard.
Foruden kerneopgaven med at servicere både danske og internationale skibe har værftet beskæftiget sig med en række større projekter blandt andet på skibe, der er relateret til installation og service i offshore vindindustrien, infrastruktur samt olie og gas-projekter.
Fayard har også serviceret FSRU’er, der er relateret til opbygningen af infrastruktur for LNG-terminaler i Europa.
”Vi oplever en høj efterspørgsel på projekter, der fokuserer på energioptimering af større skibe. Det gennemgående træk har været, at skibene i overvejende grad har forladt værftet med lavere brændstofforbrug og forbedret energieffektivitet sammenlignet med ved deres ankomst, og dermed bidrager vores arbejde fortsat til den grønne omstilling af den maritime sektor samt sikring af sikker sejlads”, siger Thomas Andersen.
Ud af de 120 skibe, der er blevet serviceret, har fem skibe forinden ophold på værftet sejlet med LNG fra Yamal-LNG-anlægget i Sabetta, Sibirien, til europæiske havneterminaler.
Værftets serviceringen af skibene har udløst hård politiske kritik fra flere partier, herunder statsminister Mette Frederiksen.
Om sagen skriver Fayard i regnskabsmeddelelsen:
Importen bidrager til energiforsyningen i Europa, som EU-Kommissionen har besluttet. De fem skibe er ejet af europæiske, amerikanske og asiatiske børsnoterede rederier. EU fastholder, at LNG fra Yamal-LNG-anlægget er nødvendig for den europæiske energiforsyning, hvorfor man politisk har besluttet at forsætte denne import indtil 2027.
Fayard bakker op om EU’s og Danmarks vedtagne sanktionspakker overfor Rusland og arbejder til hver en tid inden for de gældende regler samt EU’s vedtagne planer for udfasning af russisk gas.
Fayard A/S er 100 %-ejet af FA Investment ApS. Koncernen består ud over Fayard af en række andre investeringer, herunder b.la. et ejerskab på 50 % af Elvstrøm Sails A/S og 48% af Boliggruppen A/S. Koncernens samlede resultat er for regnskabsåret 2024/2025 på 382,1 mio. kr. før skat.
For det kommende regnskabsår forventes et resultat, som ligger under niveauet for regnskabsåret 2024/2025 for såvel FAYARD A/S som FA Investment ApS.
-mauh
