Faldende biltrafik på Helsingør-Helsingborg
Scandlines Helsingør-Helsingborg overførte i 3. kvartal 2018 439.000 personbiler, et fald på 17.000 biler, eller 4 pct., sammenlignet med samme kvartal 2017. Det samlede antal passagerer faldt i 3. kvartal til knap 2,3 millioner, sammenlignet med 2,5 millioner i samme kvartal sidste år.
Det gik langt bedre med godstrafikken, hvor antallet af overførte lastbiler i 3. kvartal steg med godt 6 pct. til 109.000, mod 103.000 i samme kvartal sidste år. Godsmængden voksede samtidig til 1.224.000 tons, mod 1.186.000 tons i 2017.
”Vi har i årets første 9 måneder taget en markant større andel af væksten i godstransport end den konkurrerende forbindelse længere mod syd. Vores erhvervskunder vælger i højere grad vores rute til som en kortere, grønnere og hurtigere vej til deres slutdestination.
En meget høj stabilitet og tilstrækkelig kapacitet på de rigtige tidspunkter betyder meget for vores fragtkunder”, siger Johan Röstin, administrerende direktør i HH Ferries AB.
Bustrafikken på ruten udgjorde 6.300 overførte enheder i 3. kvartal, et fald på 8,7 procent i forhold til 3. kvartal 2017.
HH Ferries Group har gennem de seneste måneder gennemført de sidste justeringer og test af lade- og batteriinstallationer, så Aurora og Tycho Brahe officielt kan indvies som verdens største batteridrevne passagerfærger ved en festligholdelse den 9. november.
”Vi er stolte af batteriprojektet, som gør det muligt for Aurora og Tycho Brahe at sejle på grøn el, hvilket betyder, at 60 pct. af rederiets afgange nu bliver udført uden skadelige udslip til luften. Det har været alle anstrengelserne værd, og vi glæder os til at markere det med officiel indvielse den 9. november og åben færge den 10. november, hvor alle gående passagerer inviteres gratis med på de to færger mellem kl. 10 og kl. 18, så flest muligt kan fejre begivenheden med os”, siger Johan Röstin.
Redaktionen