Evergreen går på storindkøb på tre værfter
Mens A.P. Møller - Maersk fortsat fastholder, at de har tilstrækkelig kapacitet, opruster andre værfter i stor stil. Senest har Tainwan´s Evergreen ifølge mæglere meldt sig med bestilling af hele tyve 15.000 teu store containerskibe, der skal bygges på tre forskellige værfter.
Arkivfoto..
Containerrederiet har angiveligt bestilt fem skibe på Samsung Heavy Industries i Sydkorea og yderligere fem på Kina´s Hudong-Zhonghua værft, mens de sidste ti skal bygges af på det japanske værft Imabari i en handel, der er indgået med værftets leasingselskab Shoei Kisen, skriver Offshore-Energy.
“Evergreen studerer løbende forskellige skibstyper og bestiller eller chartrer de mest passende skibe afhængig af behovet i markedet. Evergreen fortsætter med fornyelsesprogrammet for flåden for at optimere servicekvalitet og konkurrenceevne,” siger rederiet i en erklæring.
Ifølge Lars Jensen, Sea Intelligence Consulting har Evergreen nu sat skibe i ordre med en samlet kapacitet på omkring 750.000 teu, svarende til mere end 50 pct. af deres nuværende flåde.
“På trods af at de næsten kontinuerligt har haft en ordrebog på ca. 30-50 pct. af deres flåde siden 2011, har deres årlige kapacitetsvækst i dette årti været noget moderat på ca. 7,7 pct. Det er klart, at en af deres nøgleroller i øko-systemet inden for containerskibsfart er at bringe ny tonnage til markedet og sende ældre tonnage videre til andre aktører,” skriver Lars Jensen på sin Linkedin profil.
Ifølge VesselValue har rederiet allerede tyve nybygninger i ordre inklusiv ti 23.000 teu store containerskibe på tre forskellige værfter og ti mindre containerskibe med levering spredt over 2021 og 2022.
Evergreen indtager i øjeblikket 7. pladsen blandt verdens største containerrederier målt på kapacitet, hvor de i dag råder over 1,3 mio. teu. Men det er samtidig det rederi, der har flest skibe i ordre - også uden den sidste bestilling af tyve nye skibe.
Kilde: Offshore-Energy.