Europæiske containerhavne under pres
I løbet af 2015 bliver kapaciteten i de store containerhavne i Nordvesteuropa øget betydeligt, når blandt andet APM Terminals’ nye facilitet i Rotterdam åbner. Visse terminaloperatører frygter faldende rater og voksende økonomiske problemer.
Den første store begivenhed på containerfronten i år bliver, når APM Terminals’ nye facilitet i Rotterdam Havn, Maasvlakte 2, åbner. Den nye fuldautomatiske containerterminal vil til at begynde med have en kapacitet på 2,7 millioner TEU, hvilket senere på året suppleres af Rotterdam Gateway Terminal med en kapacitet på 2,4 millioner TEU. Denne terminal drives af DP World og fire containerrederier.
Mange forudser, at det vil føre til noget nær en priskrig i området Le Havre – Hamburg, da transportfirmaerne vil udnytte den ekstra kapacitet til at forhandle priserne på håndtering af containere ned. Tilføjelsen af de ekstra 5,1 millioner TEU til Rotterdam Havn, som i 2013 håndterede 11,7 millioner TEU kan risikere at føre til et faldende marked.
Den næste begivenhed på containerfronten finder sandsynligvis sted i Hamburg. Hamburg Havn er karakteriseret ved at ligge et godt stykke væk fra det åbne hav, og de største containerskibe kan kun anløbe Hamburg Havn, delvist lastet, når der er højvande i Elben. Det ventes, at Hamburg Havn lidt senere på året vil få grønt lys for sine planer om at uddybe Elben, hvilket vil give de største containerskibe mulighed for at anløbe Hamburg Havn fuldt lastede og på alle tider af døgnet, hvad enten der er højvande eller ej. Den tyske forvaltningsdomstol ville dog sidste år ikke give havnen tilladelse, men sagen er givet videre til Den Europæiske Unionsdomstol i Luxembourg.
I Storbritannien har DP World’s containerfacilitet London Gateway, der åbnede i slutningen af 2013, vanskeligt ved at udfylde den 1,5 million TEU store årlige kapacitet. London Gateway ligger i direkte konkurrence med Storbritanniens største containerhavn Felixstowe, der ligger lige i nærheden og ejes af Hutchison Ports.
Kilde: joc.com