EU-udbud af Forsvarets skibe sat i bero
Efter fredagens møde i kredsen bag forsvarsforliget sendes sagen om EU-udbud af Forsvarets skibe til et nyt udvalg i regeringen om EU-overimplementering og dernæst retur til forsvarsudvalget. Danske Maritime glæder sig over lydhørheden, men frygter syltekrukke, tabte jobs og et svækket forsvar.
”Selvom forsvarsopgaverne tegner sig for en forholdsvis lille andel af omsætningen på danske værfter, står de aktuelle udbud alligevel for mellem 850 og 1.300 mandår årligt hos skibsværfter og følgeerhverv, og langt hovedparten af de job vil ligge i udkantsområder”, siger Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime, og tilføjer:
”Hvis vi flytter opgaverne, udvander vi værfternes kompetencer til at vedligeholde de yderst komplekse krigsskibe, der indeholder flere systemer end kampfly. Det er specialviden oparbejdet af danske værfter, som selv har designet og bygget mange af Forsvarets skibe”.
Partierne bag forsvarsforliget besluttede fredag eftermiddag at sætte det EU-udbud i bero, der gør det muligt for udenlandske værfter at byde på syvårs rammekontrakter til en anslået værdi på 700 millioner kroner om reparation og vedligehold af Forsvarets flåde på 53 skibe.
Danske Maritime har gennem de seneste måneder fremført, at Danmark vil være det eneste EU-land, som reelt sender Forsvarets skibe i hænderne på andre landes værfter.
Behandlingen bliver nu flyttet fra Forsvarsministeriet til Erhvervs- og Vækstministeriet, i det nye regeringsudvalg om EU-overimplementering. Når sagen er behandlet i det endnu ikke etablerede, nye udvalg, vil den blive sendt retur til Forsvarsministeriet, hvor den vil blive fremlagt for og behandlet af parterne omkring forsvarsforliget.
”Vi frygter naturligvis, at sagen ender i en syltekrukke. Både fordi der vil gå yderligere tid, og fordi det er usikkert, hvordan sagen udvikler sig politisk. Vi havde helst set, at den kunne løses nu, hvor der er politisk forståelse og stor opbakning fra folketingets partier, både i Venstre-regeringen, dens støttepartier og hos oppositionen. Vi vil derfor følge udvalgsarbejdet tæt og spille konstruktivt ind på værfternes vegne”, siger Jenny N. Braat.
Kilde: Danske Maritime