Estraden udnytter vindenergi
Installationen af rotorsejl på Bores RoRo skib Estraden har reduceret skibets bunkerforbrug med over seks procent. To rotorsejl er i kommerciel brug på Estraden, der siden begyndelsen af 2015 har sejlet i time-charter for P & O Ferries mellem Storbritannien og kontinentet.
Ifølge producenten Norsepowe, der har installeret de to enheder, er bunkerforbruget reduceret med 6,1 procent. Det anføres også, at resultaterne er blevet målt og verificeret af Napa, der udvikler software til skibsdesign og -drift.
Analyserne indikerer ifølge Norsepower, at der kan opnås årlige brændstofbesparelser på op til 20 procent på ruter med megen blæst med tilstrækkeligt store rotorsejl og passende afstemt servicefart.
Norsepower har i sidste uge fået tildelt prisen ‘Innovation of the Year’ ved 2016 Electric & Hybrid Marine Awards’ ceremoni, der fandt sted ved Electric and Hybrid Marine World Expo i Amsterdam, Holland.
De rotorsejl Norsepower har udviklet er en videreudvikling af Flettner rotoren. Enheden består af en roterende cylinder, der med hjælp af den såkaldte Magnus-effekt udnytter vindkraft til at give ekstra energi.
Under gunstige vindforhold kan udgangseffekten fra fartøjet fremdrivningsmaskineri reduceres uden at påvirke hastigheden. Norsepowers system startes automatisk op, når vinden er kraftig nok til at give en reduktion i brændstofforbruget.
Kilde: Sjöfartstidningen