Erria udvider samarbejdet med Vattenfall
Vattenfall Trading Services har købt fire store pramme og tre slæbebåde af Nordea. Tonnagen stammer fra det konkursramte Britannia Bulk i Svendborg, hvor Nordea havde pant i skibene. Det bliver rederiet Errria der skal drive skibene.
Foto: Willi Thiel, nok-schiffsbilder.de.
Erria overtager mandag den 8. december den tekniske drift af de 3 slæbebåde og 4 pramme, der til daglig fragter kul fra Rusland og Baltikum til havne i Østersøen og den tyske nordsøkyst.
Overtagelsen kommer efter at Nordea overtog slæbebådene og kæmpeprammene, da det dansk-engelske rederi Brittania Bulk - med dansk hovedkontor i Svendborg - gik konkurs sidst i november. Banken havde pant i rederiets skibe.
Nordea har nu solgt skibene til det svenske energiselskab Vattenfal, der har besluttet at lade det børsnoterede danske rederi Erria stå for driften af skibene.
De hidtidige besætningsmedlemmer, i alt 36 søfolk, tilbydes alle ansættelse ved Erria A/S, som derved sikrer at arbejdspladserne forbliver i Danmark. Slæbebådene såvel som prammene har siden konkursen været oplagt i Odense men vil i løbet af kort tid være tilbage i drift.
"Vi forventer at fortsætte den hidtidige fragt af kul samt at udvikle transport af biomasse i de farvande, hvor slæbebådene sejlede, og er glade for at byde de nye besætningsmedlemmer velkommen i vores virksomhed", siger administrerende direktør for Erria, Henrik N. Andersen.
Rederiet driver i forvejen både Vattenfalls og DONGs pramsystemer og er dermed en vigtig brik i leverancerne af brændsel til de danske kraftværker.
Kilde: Erria