Ens hybridfærger på vej til danske småøer

18 ø-kommuner er gennem Færgesekretariatet gået sammen om udviklingen af en ny hybridfærge og får opbakning fra regeringen. I juni præsenterede Færgesekretariatet sammen med Odense Maritime Technology præsenteres ideen om at udvikle en ny standardfærgetype.

Skitseforslag til standardfærgen.

”Meningen er, at der skal udvikles en standardfærge, som er både billig, fleksibel og i stand til at sejle til alle øerne. Det vil være et kvantespring for transporten til øerne”, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen til dr.dk.

Erhvervsministeren vil stille Færgestyrelsens sekretariat til rådighed for udviklingsarbejdet af de nye færger. Det er Færgesekretariatet, der står bag konceptet sammen med firmaet Odense Maritime Technology A/S, der har udarbejdet et skitseforslag. Færgen er opbygget, så den kan bestilles med forskellige standardudrustninger i tre til seks forskellige størrelser opbygget over samme grundmodul.

”Vi har i dag 50-70 forskellige småfærger, fordi hver overfart har fået bygget sin egen færge. Det er der ikke mange stordriftsfordele i. Så derfor skal vi bygge en standardfærge, som kan bruges alle steder”, siger sekretariatsleder Jan Fritz Hansen til dr.dk.

I første omgang bygges en færge med plads til 125 personer og 20 biler. Den skal kunne afløse de eksisterende færger fra næste år, når de skal i dok eller der er brug for en ekstra færge på grund af travlhed. Testfærgen koster mellem 40 og 50 millioner kroner, og indtil videre har seks kommuner ønsket at leje færgen.

Færgesekretariatet har bedt om en garanti på to millioner kroner til starten. Det er ikke med i regeringens vækstplan for Det Blå Danmark. Men erhvervsministeren vil gerne være med til at sikre, at standardfærgen kommer i vandet og har ikke noget problem med at stille en garanti på to millioner.

Testfærgen udrustes med motorer til både traditionel drift og eldrift. På sigt skal der sejles udelukkende på el, men i starten er det umuligt, da færgelejerne endnu ikke har el-ladestationer. Ø-kommunerne skal fra næste år kunne leje standardfærgen for under 40.000 kroner om dagen.

”Færgen starter som hybrid, og når kommunerne skifter deres gamle færge ud, kan de få en ny, der passer til deres behov”, siger Jan Fritz Hansen.

Kilde: dr.dk

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023