Emma Mærsk flygtede for storm
Containerskibet Emma Mærsk forlod i sidste uge sin ankerplads i bugten ved Brest i Frankrig for at søge til havs med udsigt til storm og kraftige vindstød. Det store containerskib lå for anker uden last ombord og ventede på at anløbe havnen i Brest.
Emma Mærsk.
Når Emma Mærsk sejler i ballast, har det 15.500 TEU store containerskib et voldsomt fribord, der gør det svært at blive liggende for anker under kraftig vindpåvirkning. Kaptajnen valgte derfor et forlade bugten med udsigt til storm for at undgå, at skibet slæbte ankerne eller kom ud for uheld.
Ifølge de lokale myndigheder var der ingen uheld. Kaptajnen besluttede bare at søge ud i åbent hav, hvor skibet bedre kunne ride stormen af. Maersk Line har overfor TradeWinds bekræftet, at der ikke var nogen fare for skibet, men blot tale om en sikkerhedsforanstaltning truffet af kaptajnen.
Fartøjet vendte tilbage til ankerpladsen efter at vejret var blevet bedre i løbet af natten. Lørdag eftermiddag klokken 13.45 lagde skibet til kaj i Brest, hvor det stadig befinder sig.
Containerskibet Emma Mærsk har længde på 397,00 meter, bredde på 56,00 meter og maksimal dybgang på 15,50 meter. Dødvægten 156.907 DWT og bruttotonnage er 170.974 BRT med maksimal kapacitet på 15.500 TEU. Skibet er bygget i 2006 af Odense Staalskibsværft i Danmark og var dengang verdens største containerskib. Hovedmotoren er en Wärtsilä 14RT-Flex96c med maksimal udgangseffekt på 109.000 hk.
Kilde: TradeWinds