Emma Mærsk er tilbage i drift næste uge
Emma Mærsk, der i størrelse kun overgås af to andre containerskibe i verden, er næste uge tilbage i drift. Skibet fik den 1. februar motorrummet oversvømmet, da et tunnelrør ved en thruster revnede ved indsejlingen til Suezkanalen. Skibet har siden den 25. februar været på værft i Palermo på Sicilien.
Emma Mærsk genindtræder i AE-10-ruten, hvor Aarhus er blandt anløbshavnene. Det er også denne rute, der i næste uge får glæde af verdens største containerskib, det nylig leverede Mærsk Mc-Kinney Møller, som ventes at anløbe havnen i Aarhus den 25. august.
Emma Mærsk har en kapacitet på omkring 15.500 tyvefodscontainere, teu, og var sammen med sine søsterskibe verdens største fra 2006 frem til 2012, hvor skibet måtte overlade titlen til CMA CGM's Marco Polo med en kapacitet på lidt over 16.000 teu.
Titlen som ejer af verdens største containerskib er nu igen tilbage hos Maersk Line, efter at Mærsk Mc-Kinney Møller blev officielt leveret til rederiet den 2. juli. Kæmpeskibet lægger ud på sin jomfrurejse den 15. juli fra Busan i Sydkorea. Skibet og dets 19 søsterskibe, der bliver leveret til Maersk Line i de kommende år, har en kapacitet på 18.270 teu hver.
Det første stykke tid vil Mærsk Mc-Kinney Møller dog kun sejle med op til 14.000 teu, da kun de færreste havne i verden kan håndtere skibet, hvis det er fuldt lastet. Kranerne er simpelthen ikke store nok, da skibet er bredere og rager højere op end andre containerskibe.
Kilde: Børsen