Ejere sælger ud af øko-ultramaxes
Mere end 40 nybyggede Ultramax bulkere er til salg, da ejerne er bekymrede over næste års tilgang af nye skibe, dårlige rater og virkningen af lavere brændstofpriser. Skibene er hovedsageligt under bygning på kinesiske værfter. Manglende tillid til markedet får nu ejerne til at sælge ud.
Omkring halvdelen af de nuværende ordrer på nye Ultramax skibe er sat til levering næste år. Kilder indenfor industrien siger, ifølge TradeWinds, at omkring 15 procent af dem bliver forsøgt videresolgt. Blandt rederier, der skulle være på udkig efter købere nævnes Kina Minsheng Financial Leasing, Wah Kwong Shipping, Great Horse Shipping og Parakou Shipping.
Nogle af de rederier, der havde option på flere nybygninger, har valgt ikke at udnytte disse. Desuden forventes det, at ejerne vil forhandle med værfterne om at udskyde leveringen af nybygninger.
Data indsamlet af den italienske mægler Banchero Costa viser, at der er tæt på 700 bulksibe på mellem 40.000 DWT og 64.000 DWT i ordre på værfter, hvoraf 548 enheder er ultramaxes
på 60.000 DWT til 65.000 DWT.
Der er 270 enheder til sat til levering næste år og 191 i 2016. I 2017 falder tallet voldsomt til 44 skibe og kun tre i 2018. Størstedelen af nybygningerne er placeret hos kinesiske værfter.
Sammenbruddet i olieprisen er nævnt som en af grundene til, at ejere ønsker at slippe af med ny tonnage. Det skyldes, at brændstofbesparende nye skibe nu er mindre attraktive med de nuværende lave oliepriser.
Kilde: TradeWinds