Dyr bunkerolie høvler betalingsbalancen
Den voldsomme stigning i skibenes udgifter til bunkerolie udhuler nu søfartens store bidrag til overskuddet på den danske betalingsbalance. Nettobidraget fra søfarten er faldet kraftigt.
Søfartens udgift til bunkerolie var i 2005 på 16 milliarder kroner, stigende til 32 milliarder kroner i 2006. Den gennemsnitlige oliepris holdt sig nogenlunde i ro fra 2005 til 2006, og derfor lyder de samlede bunkringsudgifter for 2007 også på 32 milliarder kroner.
Med de nu kendte forudsætninger har chefanalytiker Anders Matzen fra Nordea Markets for Berlingske Business beregnet bunkringsudgifterne for 2008 til 39 milliarder kroner.
"Set fra den vinkel er det interessant, at Danmarks betalingsbalance slet ikke er så immun over for de stigende oliepriser, som man ellers normalt påpeger", siger Anders Matzen,
Det danske søfartserhverv regner ikke helt på samme måde som makroøkonomerne. Det skyldes, at der i de samlede tal for betalingsbalancen også er medregnet bunkerudgifter til udenlandske skibe, der sejler på Danmark samt olieudgifter til landtransport og fly.
Vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, bekræfter dog, at dansk søfarts bidrag til samfundsregnskabet har været markant faldende de senere år.
Foreningens eget skøn er, at nettoindtjeningen på knap 50 mia. kr. for 2005, faldt til 40 mia. kr. i 2006 og forventes at falde yderligere i 2007 til et beløb i underkanten af 30 mia. kr.
Jan Fritz Hansen siger, at som det ser ud i øjeblikket, så vil nettobidraget kunne fastholdes på de 25-30 mia. kr. for 2008.
Det skal dog med, at der er meget stor usikkerhed om 2008.
Kilde: business.dk.