Domstolsafgørelse om SeaFrance udsat
Handelsretten i Paris har udsat afgørelsen om salget af de tidligere SeaFrance skibe. Den dom, der forventedes at blive offentliggjort i går eftermiddags, omkring de tre skibe, som tidligere blev drevet af SNCF 's færgeselskab SeaFrance, er udsat. Dommen vil nu blive afsagt i morgen, den 31. maj.
Eurotunnel, DFDS og Stena har alle tre afgivet bud for fartøjerne, Berlioz, Rodin og fragtskibet
Nord Pas de Calais. En kilde tæt på salgsprocessen fortalte Lloyds Loading List.com, at udsættelsen formentlig skyldtes en anmodning fra kurator om mere tid til at færdiggøre sine anbefalinger.
Medier fortæller i dag, at man fokuserer på, at Eurotunnels tilbud bliver accepteret, hvis SNCF afkald på en del af eller hele gælden selskabet har til gode i SeaFrance.
Eurotunnels bud på 65 millioner EUR for de tre fartøjer - og andre aktiver - ligger langt under SeaFrance’s samlede gæld, der anslås til mere end 200 millioner EUR, hvoraf omkring
160 millioner skyldes til de franske statsbaner SNCF. Rederiet har desuden gæld til banker og et skibsværft.
Spørgsmålet siges at have været drøftet på et møde mellem SNCF’s chef Guillaume Pépy og Frankrigs nye trafikminister, Frédéric Cuvillier. Ingen ved SNCF har villet kommentere sagen.
Likvidator udtalte fra starten af konkursbehandlingen, at han kun ville godkende godtgørelse til de kreditorer i SeaFrance, der viste sig ikke at have haft nogen som helst del i sammenbruddet af selskabet. Rederiet opgav at videreføre sin virksomhed i november sidste år.
Eurotunnels tilbud åbner også mulighed for at ansætte mere end 500 af SeaFrance’s tidligere ansatte til at drive den planlagte færgeforbindelse mellem Calais og Dover.
"Vi har afgivet et tilbud og afventer rettens dom, når den kommer", siger en meget fåmælt talsmand for Eurotunnel.
Kilde: lloydsloadinglist.com
