DIS-overenskomsten er bortfaldet
Efter et snart 2-årigt resultatløst forhandlingsforløb om DIS-overenskomsten for navigatører havde Danmarks Rederiforening inviteret Søfartens Ledere til møde den 6. marts 2012 for at gøre endnu et forsøg på at få forhandlet en ny overenskomst på plads.
Arkivbillede.
At overenskomsten endnu ikke er fornyet har betydet, at man i forhold til øvrige overenskomster er ”en overenskomstperiode bagud”.
For de enkelte navigatører indebærer det, at de i forhold til kolleger fra andre faggrupper er bagud med lønregulering. Det er for eksempel stadig lønnen pr. 1. april 2009 der er gældende, når der ansættes navigatører i DIS skibe.
Tirsdag gjorde parterne et sidste forsøg på at finde en løsning - men uden resultat.
”Vi havde givet os selv et halvt år til at nå en aftale, men måtte allerede på mødet den 6. marts 2012 konstatere, at der stadig ikke var udsigt til at få enderne til at nå sammen”, siger formanden for Danmarks Rederiforenings Forhandlingsudvalg, Henrik Sloth, A. P. Møller Maersk.
Den korte forklaring på det er, at der ikke, som tilfældet er med de andre faglige organisationer, kan opnås enighed om, at fornyelsen sker i erkendelse af, at man ”er enige om at være uenige om skat”.
Søfartens Ledere har meddelt, at de vil anlægge retssag om ”skat”, hvilket Rederiforeningen respekterer.
”Men det er uforståeligt, hvis Søfartens Ledere forestiller sig, at en retssag kan skabe et grundlag for noget, der peger fremad. Et sagsanlæg vil være en klar tilkendegivelse af, at man ikke kan forhandle sig til rette, og vil ikke kunne føre til, at der opnås enighed om en ny overenskomst”, hedder det i en kommentar til beslutningen på Rederiforeningens hjemmeside.
”Resultatet af mødet den 6. marts 2012 blev, at Rederiforeningen måtte konstatere, at der ikke var vilje og udsigt til at slutte en overenskomst. Derfor måtte det også konstateres, at overenskomsten, der blev opsagt af parterne i december måned 2009, nu ikke længere forhandles og derfor er bortfaldet”, skriver Rederiforeningen..
En konsekvens af overenskomstens bortfald er, at den rammeaftale, der var lavet med henvisning til og på grundlag af overenskomsten, heller ikke længere har nogen berettigelse. Derfor er Rammeaftalen sagt op med det aftalte varsel og bortfalder for navigatørernes vedkommende den 6. september 2012.
Navigatører er i dag enten ansat i henhold til DIS Hovedoverenskomsten, en hertil knyttet særoverenskomst eller på individuel kontrakt i henhold til DIS Rammeaftalen. At hovedoverenskomsten og de dertil knyttede aftaler falder bort, får ikke umiddelbart nogen mærkbare konsekvenser for den enkelte navigatør.
Det der formelt sker er, at de individuelle rettigheder (løn, pension, fridagsoptjening etc.), der tidligere var forankret i overenskomsten, nu i stedet bliver en del af den individuelle kontrakt.
Rent administrativt vil der skulle laves et nyt ansættelsesbevis for alle de navigatører, der hidtil har været anset på hovedoverenskomsten, en hertil knyttet særoverenskomst eller DIS Rammaftalen
Kilde: Danmarks Rederiforening