DIS kan give Danmark større overskud
Det undrer Søfartens Ledere, at Regeringen ikke ønsker at investere mere i det maritime erhverv end det aktuelle lovforslag om ændring af søfartsskatteloven lægger op til. Søfartens Ledere mener ligesom rederierne, at DIS også skal gælde den nye skibsfart inden for bl.a. offshore-segmentet.
”Skiftende regeringer har, med bred opbakning fra Folketingets partier og sammen med rederierne, tidligere stået utvetydigt bag budskabet om at DIS og tonnageskatten samlet er en rigtig god idé og en meget vigtig investering for det danske samfund. Det er vi enige i, selvom vi nogle gange har god grund til at stille spørgsmålstegn ved, om regnestykket også falder ud til fordel for de søfarende”, siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.
Ifølge Danmarks Rederiforening beskæftiger det maritime erhverv i Danmark omkring 100.000 personer - heraf cirka 17.000 søfarende (hvoraf omkring 7.800 er danskere). Iflg. Danmarks Statistik betaler en dansk lønmodtager gennemsnitligt 186.805 kroner i skat.
De omkring 83.000 blå landansatte tjener, ifølge en undersøgelse foretaget af Danmarks Rederiforening og Dansk Metal, omkring 25 procent mere end gennemsnittet. Det vil sige, at 83.300 landansatte i det maritime erhverv i gennemsnit betaler 233.506 i skat årligt - i alt 19,4 milliarder kroner.
”På baggrund af De Økonomiske Råds opgørelse fra 2006 kan man skønsmæssigt opgøre statsstøtten til rederierhvervet, i form af DIS og tonnageskatten, til omkring 1,8 milliarder kroner. Samfundet får omvendt 19,4 milliarder retur - svarende til et årligt afkast på investeringen på 17,6 milliarder kroner. I vores øjne er DIS og tonnageskatteordningen en god samfundsmæssig investering”, siger Fritz Ganzhorn.
Søfartens Ledere mener, at samfundet, og dermed politikerne, skal gå i en tættere dialog med rederierne og sætte klare mål for det afkast en udvidelse af DIS skal give samfundet, i form af generel vækst i branchen og øget dansk beskæftigelse både til søs og i land.
Kilde: Søfartens Ledere