DHT Holdings rammes hårdt af lave rater
DHT Holdings kvartalregnskab viser en massiv nedgang indtjeningen og en markant reduktion af omsætningen på grund af de meget lave VLCC-rater. Indtjeningen er reduceret 4,8 mio. dollar i q2 i år i forhold til 35,6 mio. dollar i samme periode i fjor.
Omsætningen i kvartalet falder fra 83,2 mio. dollar i 2016 til 59,6 mio. dollar i år, men det markant dårligere regnskab er alligevel en anelse bedre en analytikernes forventninger med en indtjening pr. aktie på 0,04 dollar.
I forhold til 2016 har DHT Holding nu taget levering af de ni indkøbte tankskibe fra BW Group og råder nu over en flåde på 9,5 mio. dwt. bestående af 26 VLCC og to aframax. Desuden har rederiet fire nybyggede VLCC´ere på vej.
Det stærkt pressede marked for råolietankere, der nu har sendt spotraterne under 10.000 dollar/dag for første gang i mere end tre år, ifølge
JP Morgan, er hovedårsagen til den lavere indtjening.
Blot syv af rederiets VLCCere og de to aframax sejlede på time-charter i 2. kvartal, mens resten opererede i det pressede spotmarked.
Rederiets VLCCere
opnåede en en gennemsnitlig indtjening på 27.700 dollar/dag. Den del af flåden, der var på time-charter havde en indtjening på 37.000 dollar/dag, mens skibe på spotmarkedet sejlede 23.500 dollar ind om dagen.
DHT Holdings var fra starten af året under heftig belejring af John Fredriksens Frontline rederi, der forsøgte at overtage det DHT Holding, mens blev bastant afvist af DHTs co-CEO´s Svein Moxnes Harfjeld og Trygve Munthe.
De valgte i stedet for at give aktionærerne mulighed for at sælge til Frontline at købe BW Group´s tankskibsflåde. En flåde, de to nordmænd i spidsen for DHT Holdings nu får travlt med søge - rentabel - beskæftigelse til.
Kilde: DHT Holdings