DFDS vil have EU til at betale
DFDS vil have EU til at tilbagebetale nogle af de omkostninger, der er opstået i forbindelse med de skærpede krav til svovludledning, der træder i kraft ved årsskiftet. Kræfter i Storbritannien forsøger at skaffe branchen enten kompensation eller udsættelse af de nye regler.
”Det vil have en afgørende indflydelse på industrien. Normalt forventer man, at virksomheder får hjælp til omkostningerne i forbindelse med at leve op til de mål”, siger Carsten Jensen, senior vice president i DFDS.
DFDS har allerede investeret 100 millioner britiske pund i ny teknologi i form af scrubbere, der bliver installeret på skibene i rederiets flåde.
”Investeringen i teknologi og de højere priser på brændstof med lavt svovlindhold betyder, at priserne stiger, og vi er nødt til at kigge på, hvilke ruter vi driver”, siger Carsten Jensen.
DFDS har beregnet, at de nye svovlregler fra årsskiftet medfører, at brændstofomkostningerne øges med 950 millioner kroner, hvilket har fået rederiet til at gå i gang med at installere scrubbere på 21 skibe.
Der er flere aktører inden for skibsfarten i Storbritannien, der opfordrer til, at den maritime industri enten bliver kompenseret for de nye regler eller, at industrien får mere tid til at leve op til reglerne.
Kilde: Ship & Bunker