DFDS ramt af tyrkisk valutakrise
På ejendomsmarkedet er beliggenhed alt. Når det gælder investering, handler det i høj grad om den rigtige timing. Og her må man sige at DFDS ikke har haft en heldig hånd, da de i april besluttede at købe det tyrkiske rederi U.N. Ro-Ro for 7,1 milliarder kroner.
Problemet er, at den tyrkiske valuta er styrtdykket de seneste uger - i sidste uge alene med 20 procent. Årsagen hertil er en diplomatisk strid mellem den tyrkiske præsident Recep Erdogan og USA, der har fået sidstnævnte til at true med sanktioner.
DFDS store investering i Tyrkiet skal jo tjenes hjem igen, og da en del af U.N. Ro-Ro’s indtægt falder i form af tyrkiske lira, påvirker den tyrkiske valutakrise DFDS-indtjening. Dertil kommer, at den svage valutakurs vil påvirke tyrkernes købekraft.
”Overordnet er vi selvfølgelig kede af, at der er så store uroligheder omkring valutaen, nogle få måneder efter vi har købt U.N Ro-Ro. Men det er en situation, som vi godt vidste, kunne opstå, når vi flytter til et andet område, end der hvor vi plejer at bevæge os”, siger Torben Carlsen, CFO i DFDS, til Berlingske Business.
”Vi så i juli, at eksportvolumen er vokset, og at importen er faldet. Det betyder, at hvor vi før havde en balanceret handel med fyldte skibe begge veje, er der nu kommet en ubalance”, siger Torben Carlsen til avisen.
Torben Carlsen understreger dog, at man fortsat betragter købet af U.N. Ro-Ro’s for at være en god langtidsinvestering.
DFDS-aktien faldt mandag til 337, men har ved middagstid rettet sig til 348 - hvilket dog stadig er et fald på 7,7 procent.
Man skal tilbage til finanskrisen for at finde tilsvarende fald i DFDS-aktien.
U.N. Ro-Ro driver fem fragtruter i Middelhavet mellem Tyrkiet og EU. Fire ruter til Italien og en til Frankrig. Ruterne transporterede 202.000 fragtenheder i 2017, svarende til en andel på 34 procent af det samlede marked inklusive landtransport.
Rederiet opererer 12 fragtskibe med en gennemsnitlig alder på 11 år. Alle skibe er bygget på Flensborgs værft, hvor også nogle af DFDS' mest moderne og effektive Ro-Ro skibe er bygget.
Desuden opererer U.N. Ro-Ro to havneterminaler samt leverer intermodale løsninger.
Redaktionen