DFDS lukker rute fra Norge til England

DFDS lukker den 1. september den tabsgivende rute mellem Norge og England. Samtdig ændres DFDS Seaways' organisation, hvilket koster 340 stillinger både til søs og på land. Ændringerne vil give en besparelser på ca. 60 millioner kroner om året fra 2009.

DFDS lukker med virkning fra den 1. September ruten mellem Bergen-Haugesund-Stavanger og Newcastle, fordi det ifølge rederiet ikke er lykkedes at få økonomien på ruten til at hænge sammen. Lukningen berører op mod 270 stillinger ombord.

I forbindelse med lukningen af ruten, indføres en ny organisation i DFDS Seaways, hvilket vil reducere lande- og hovedkontorsorganisationen med ca. 70 stillinger.

Sammenlagt

vil der blive nedlagt ca. 340 stillinger i DFDS .

"Selvom DFDS er indstillet på at hjælpe de opsagte medarbejdere videre, bliver der tale om en både vanskelig og hård proces for de omfattede medarbejdere. De besluttede ændringer er imidlertid nødvendige for at rette op på økonomien i DFDS Seaways og for at skabe en langsigtet bæredygtig udvikling", siger Niels Smedegaard, administrerende direktør i DFDS A/S.

Driften af Bergen-ruten har været tabsgivende, og lukningen af ruten samt

besparelser på landorganisationen forventes allerede i 2008 at opveje de udgifter, der er forbundet med rutelukningen og ændringerne af landorganisationen. Forbedringsplanen forventes derfor ikke at medføre en væsentlig ændring af forventningerne til resultaterne i 2008.

Stort set hele topledelsen i DFDS Seaways ryger som et resultat af dagens udmelding. For nyligt fratrådte den hidtidige koncerndirektør Søren Jespersen posten som direktør for Seaways - og tirsdag røg op mod fem sekundanter samme vej.

Tilbage på broen står den nyudnævnte Carsten Jensen, der fremover får til ansvar at vende udviklingen i Seaways i en markant fladere organisationsstruktur.

"Vi har taget fat fra toppen, og hele det øverste ledelseslag ryger væk. I den nye ledelse er Carsten Jensen udover en sekretær den eneste, der er tilbage. Vi mener simpelthen, at vi har nået et punkt, hvor vi kan lade næste led tage over", siger Niels Smedegaard ifølge euroinvestor.dk til RB-Børsen.

Queen of Scandinavia, der besejler Bergen-ruten, vil blive søgt solgt eller udchartret. Effekten heraf på regnskabet for 2008 kender DFDS ikke på nuværende tidspunkt.

Kilde: DFDS

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia bekræfter interesse for fusion med Torm

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen sætter reservefærge til salg

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle