DFDS får ros for evakuering af Lisco Gloria

De tyske og litauiske søfartsmyndigheder har offentliggjort en rapport om branden om bord på Liso Gloria den 8. oktober 2010. I rapporten er der ros til en resolut handlende besætningen, der tillægges en stor del af æren for, at alle om bord overlevede.

Brandårsagen er det, på grund af de voldsomme ødelæggelser om bord, ikke muligt at fastslå med sikkerhed. Men branden menes at være brudt ud i en lastbil med køletrailer.

"Det er ikke muligt at sige, om branden startede i lastbilen, traileren eller skibets strømforsyning”, skriver undersøgelseskommissionen i sin 155 sider lange rapport.

Rapporten gennemgår handlingsforløbet og skaderne om bord minutiøst, og talrige ikke tidligere offentliggjorte fotografier viser med stor tydelighed, hvor voldsomt branden har hærget.

Se flere billeder HER

På trods af, at der var tale om en meget voldsom brand, lykkedes det at redde samtlige 235 passagerer og besætningsmedlemmer i live.

Rapporten fremhæver, at flere faktorer var udslagsgivende for, at alle slap fra ulykken med livet i behold: besætningen resolutte håndtering af branden,

agtpågivende passagerer, gunstige vejrforhold, hurtig reaktion fra de landsbaserede redningsmyndigheder samt enkeltpersoners uselviske handlinger.

I modsætning til den meget omtalte redningsoperation om bord på krydstogtskibet Costa Concordia, handlede kaptajnen om bord på Lisco Gloria, hurtigt og resolut. Brandalarmen gik kl. 23.58, og allerede kl. 00.09 blev der giver signal til at evakuere skibet.

Den hurtige beslutning blev bl.a. taget på baggrund af, at dele af sprinkleranlægget ombord ikke fungerede, og at branden bredte sig med eksplosionsagtig hastighed.

På trods af den generelle ros, er der også kritikpunkter i rapporten.

Flere passagerer hørte ikke signalet til, at skibet skulle forlades. Andre passagerer søgte selv til evakueringspunkterne på grund af røglugt, inden de nåede at blive informeret af besætningen. Endelig forlod den første redningsbåd skibet med kun 48 mennesker om bord, på trods af at den havde plads til 150.

DFDS, der ejer rederiet Lisco, har efterfølgende strammet op på sikkerhedsprocedurerne på eget initiativ.

Det er sket i lyset af de erfaringer der blev høstet ved branden om bord på Lisco Gloria, samt den kort derefter følgende brand om bord på Oslo-færgen Pearl of Scandinavia.

Kilde: Bundesstelle für Seaunfalluntersuchung og Tradewinds

Læs hele rapporten HER

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

05.11.2025Maritimedanmark.dk

Norden forlænger med amerikansk biobrændselsgigant

05.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE leverer kvartalsoverskud men advarer om tab

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Nu bliver det sværere at gemme sig på havet

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Stena Line overtager Wasaline og udvider i Østersøen

03.11.2025Maritimedanmark.dk

Norden ansætter ny chef for tørlast

03.11.2025Maritimedanmark.dk

MSC sprænger 7 mio. teu-grænsen

03.11.2025Maritimedanmark.dk

Skududveksling ved piratangreb mod Stolt-tanker

03.11.2025Maritimedanmark.dk

DSV rammes hårdt i ny imageundersøgelse

Jobmarked

Se alle

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Back Safety Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to educate about the common causes of back injuries and outline preventative and reactive measures that can be taken to avoid them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
ATEX Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

Formålet med dette kursus er at introducere dig til ATEX- direktiverne og give dig den nødvendige information til at opfylde minimumkravene til sikkerhed på arbejdspladser, der opererer i og bruger udstyr i eksplosive atmosfærer.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Benzene Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about benzene and where you may be exposed to it, what might happen if you are exposed, and the precautions you can take to stay safe. This course follows OSHA's Benzene Standard (29 CFR 1910.1028).

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Crisis management and human behaviour - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of the Passenger Safety, Cargo Safety and Hull Integrity section of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all Masters, Chief Engineer Officers, Chief Mates, Second Engineer Officers and persons assigned immediate responsibility for embarking and disembarking passengers, for loading, discharging, or securing cargo, or for closing hull openings on board RO-RO passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Dropped Objects (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with the knowledge to identify, prevent, and manage dropped objects in the workplace, ensuring a safer environment for yourself and others. The course also supports safe work practices in line with OSHA's requirements for workplace safety.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course