DFDS er havnet i kraftig modvind
Lavere markedsvækst og højere oliepriser fører nu til, at DFDS skruer kraftigt ned på forventningerne til årets resultat. Et tidligere forventet overskud på en halv milliard barberes nu ned til omkring 350 millioner kroner.
En bitter cocktail af dyr olie og færre kunder end ventet, får nu DFDS til at slå bak på de økonomiske forventninger mindre end to uger før offentliggørelsen af rederiets halvårsmeddelelse den 26. August.
DFDS har indtil nu regnet med en vækst i omsætningen på mellem 3 og 5 procent. Nu forventes den kun at blive på omkring 2 procent. Driftsresultatet rammes hårdt. Her nedjusteres en forventet stigning på op til 2 procent til et fald på 15 - 20 procent i forhold til 2007.
Endelig nedjusteres forventningerne til resultatet før skat nedjusteres fra før 500 millioner kroner til nu mellem 325 og 375 millioner kroner.
"Men vi skal lige huske at spise brød til. Vi har stadigvæk sorte tal på bundlinien, og vi laver formentlig omkring 350 millioner kroner i år. Vi er et solidt selskab med et stærkt cashflow, men der er få selskaber der er immune overfor denne her udvikling i økonomien", siger Nils Smedegaard i følge euroinvestor.dk i en kommentar til regnskabet.
Ifølge DFDS skyldes nedjusteringen primært tre forhold:
Vanskeligere markedsvilkår Lavere markedsvækst end forventet, blandt andet afledt af det høje olieprisniveau, medfører lavere volumen og et højere konkurrencepres som følge af overkapacitet i nogle markedsområder. Påvirkningen er størst for de øst-vestgående trafikstrømme i det baltiske område og det irske marked. Hertil kommer stigninger i kørselsomkostninger afledt af højere brændstofpriser, som det kun i begrænset omfang er muligt at videreføre på grund af markedsvilkårene. Omkring halvdelen af nedjusteringen kan henføres til ændrede markedsvilkår.
Stigning i bunkeromkostning Omkring en tredjedel af nedjusteringen kan henføres til en forventet forøgelse af bunkeromkostningen, der i alt forventes at stige med ca. 400 millioner kroner i forhold til 2007. Oliepristillæg kompenserer for en høj andel af stigningen inden for fragtområdet, mens dækningen er lavere for passageraktiviteterne.
Omstruktureringsomkostninger Omstrukturering og tilpasning af aktiviteter vil medføre engangsomkostninger, der overstiger de tidligere forventninger.
For at imødegå de ændrede markedsvilkår har DFDS allerede foretaget tilpasning af flere aktiviteter og i løbet af 2. halvår vil rederiet gennemføre yderligere tilpasninger. Tilpasningerne omfatter omdisponering af tonnage og begrænsning af kapacitet samt reduktion af omkostninger, prisændringer og intensivering af salgsarbejdet.
"Vi overvejer at tilbagelevere nogle af vores chartrede skibe og køre ned på et andet kapacitetsniveau indtil konjunkturerne vender. Det baltiske område er hårdt ramt, så det bliver et af de områder vi kigger på", siger Nils Smedegaard.
Kilde: DFDS og euroinvestor.dk