DFDS Canal Tours indsætter eldrevet båd
Røg og støjfri havnerundfartsbåd drives af en elmotor på strøm fra batterier, der oplades om natten. Første officielle tur bliver lørdag den12. december med internationale klimajournalister fra COP15
Fremover vil nogle af DFDS Canal Tours 800.000 gæster i Københavns Havn kunne opleve en lydløs tur igennem byens havn og kanaler helt uden gener fra røg og partikler fra motoren. DFDS Canal Tours har nemlig udviklet en eldrevet båd, som vil blive indsat i normal drift i havnerundfarten i den kommende sæson.
Det er båden Den grimme Ælling, der har fået indbygget en elmotor, der drives af strøm fra store lithiumbatterier, som kan levere strøm nok til en hel dags sejlads. Batterierne oplades om natten, hvor presset på elnettet er lavt, og hvor andelen af grøn strøm derfor er højest.
Båden, som kan medtage ca. 170 passagerer, er blevet ombygget til eldrift på Gilleleje Bådebyggeri og ankom onsdag ved egen kraft til DFDS Canal Tours i Københavns Havn.
"Det var en ganske usædvanlig oplevelse at sejle i en helt lydløs båd. Men det vigtigste er, at den sparer havne- og bymiljøet for forurening med såvel CO2 som partikler og andre skadelige emissioner fra de ca. 8000 liter dieselolie, som forbruget ville have været med en konventionel dieselmotor. Dette er en prototype, og jeg ser meget frem til at afprøve den i normal drift. Hvis det går, som vi forventer, har vi indsat den sidste dieseldrevne kanaltursbåd i København", siger DFDS Canal Tours adm. direktør Erik Holsko.
Ombygningen til eldrift har kostet ca 1,5 mio. kroner. Lauritzen Fonden har støttet projektet med et tilskud på 700.000 kroner for at støtte udvikling af miljøvenlig teknologi. Resten af investeringen har DFDS selv finansieret
Kilde: DFDS