Detalje i lovgivningen koster værftsordrer
Danske skibe med udenlandsk arbejdskraft om bord må kun anløbe danske havne 25 gange om året. Reglen er indført for at beskytte danske arbejdspladser på skibene, men den har den bivirkning, at danske værfter går glip af værftsordrer, som i stedet går til polske, svenske eller tyske værfter.
”Flere af mine klienter fravælger decideret danske værfter. Det er efter min opfattelse helt håbløst, at værftsbesøg tæller med i den tossede regel”, siger Peter Ringsted, der er advokat og har speciale i maritime kunder såsom rederier og værfter.
De 25 årlige havneanløb i Danmark bruger rederierne gerne på deres primære forretning og lægger de anløb, der udelukkende skal bruges på værftsbesøg, i udlandet. Reglen gælder for danske skibe i DIS og som har besætningsmedlemmer fra ikke EU-lande.
”Det skal være med til at sikre, at arbejdet sker på danske løn- og arbejdsvilkår, så vi ikke risikerer social dumping”, siger beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen (S), som afviser at ændre reglen.
Thomas Andersen, direktør på Fayard, siger: ”Voers kolleger i udlandet har ikke den problemstilling, og det er faktisk det værste”. Han oplever gang på gang, at skibe sejler forbi og videre til eksempelvis værfter i Polen for at blive repareret.
Brancheorganisationen Danske Maritime har gentagne gange forsøgt at tage kontakt til regeringen, heriblandt Henrik Dam Kristensen, men indtil videre uden held.
Kilde: Dagbladet Børsen