Den europæiske skibsværftsindustri bløder
Lindøværftet er ikke det første, og bliver heller ikke det sidste, europæiske værft der tvinges til at dreje nøglen om. Danske Maritime forudser, at vi i løbet af de kommende måneder vil se flere værfter gå ned, og at nedturen vil ramme endnu flere.
"De europæiske værfter står i en vanskelig situation. Den økonomiske krise betyder, at der stort set ikke bestilles nye skibe, og at mange rederier forsøger at afbestille skibe på værfterne. I disse måneder vil vi se flere værfter gå ned, og nedturen vil ramme endnu flere", siger direktør Thorkil H. Christensen fra Danske Maritime, til business.dk.
I Tyskland er værftsindustrien blevet nærmest halveret de seneste år. Og netop nu er tre af de største tyske værfter i betalingsstandsning. Det gælder bl.a. de to værfter i Wiesmar og Warnemünde, værfter som er russisk ejede, men hvor pengekassen er tom og en række ordrer forsvundet.
I Spanien er flere mindre værfter bukket under de seneste måneder, og historien gentager sig overalt i Europa.
Der findes dog små lyspunkter. Når det gælder bygningen af krydstogtskibe er fire værfter i Finland, Tyskland, Frankrig og Italien nærmest alene på markedet. Problemet for dem er blot, at krydstogtrederierne er hårdt ramt af den økonomiske nedtur, hvor gæsterne er forsvundet, så mange rederier må prisdumpe rejserne. Derfor er der ikke bestilt nye krydstogtskibe, siden krisen brød ud sidste sommer.
"Mulighederne for de europæiske værfter bliver at specialisere sig i skibe, som kræver højt teknologi- og ingeniørindhold. Det gælder f.eks. færger, krydstogtskibe og skibe til olieindustrien. Her har en række europæiske værfter et forspring",
siger Thorkil H. Christensen til avisen.
Tilbage i Danmark er nu en række reparationsværfter, ligesom enkelte værfter i bl.a. Nordjylland leverer mindre nybygninger, bl.a. fisketrawlere.
Kilde: business.dk