Den Danske Maritime Fond uddeler 19 mio
Bestyrelsen for Den Danske Maritime Fond har på et bestyrelsesmøde 18 ansøgninger en samlet bevillingssum på 19 millioner kroner. Blandt modtagerne er MARTEC, har fået støtte til gennemførelse af et OL togt for Skoleskibet Danmark i forbindelse med OL i Tokyo i 2020.
I Tokyo stilles Skoleskibet til rådighed for Det Blå Danmark, danske virksomheder og det officielle Danmark til repræsentative formål og medvirker dermed til at promovere Det Blå Danmark og danske interesser.
DTU har fået støtte til en større tværfaglig forundersøgelse omkring elektro- som energi- kilde til den maritime industri. Det specifikke formål er at analysere, om elektrolyse-produceret ammoniak kunne være den foretrukne option på sigt sammenlignet med et antal andre optioner (fx methanol, syntetisk diesel, LNG/LBG, hydrogen, samt nutidens HFO/diesel). De forskellige optioner sammenlignes mht. energieffektivitet, emissioner, omkostninger, teknologisk parathed, samt Total Cost of Ownership set fra rederiets synspunkt.
Dacoma har fået støtte til udvikling og tests af en ny form for stabilisator til at dæmpe CTV fartøjernes (Crew Transfer Vessels) rullende og nikkende bevægelser til søs. Målet er brændstofbesparelser, mindre søsyge, samt mulighed for at sejle i højere bølger end i dag.
C-Log har fået støtte til at udvikle og etablere et systemnetværk, der skal kunne danne grundlag for en ny digital standard for udstedelse af certifikater og log for den søfarendes kompetencer og kapacitet.
Dan Compliance har fået støtte til at udvikle en webportal og opbygning af en tilhørende database med maritime regler, som virksomheder kan købe adgang til og derved gøre det nemt og hurtigt at holde sig opdateret på de regler, som gælder for deres produkter og ydelser.
Trust Development har fået støtte til videreudvikling af en bunker rating platform, ”BunkerTrust”, der skal gøre indkøb og levering af bunkers mere transparent for redere og operatører. Selve idéen kan sammenlignes med Trustpilot.
Aarhus Universitet har fået støtte til to separate antropologiske analyser med DFDS som aktiv medspiller. I det ene projekt studeres udvalgte teknologier for at undersøge hvilke samarbejdsformer, der er behov for, og hvordan disse understøttes organisatorisk, når nærmeste kollega for fagpersonerne ombord bliver en robot eller en automatiseret teknologi. Det andet projekt skal analysere hvad der skal til, for at rederierne på tværs i højere grad driver åben innovation, deler viden, og skaber gensidig læring i relation til de mange nye teknologier og tiltag, der i dag er nødvendige for at stå distancen på det globale marked, fx indenfor sensorer, AI, robotter, automation og droner.
Esnord har fået støtte til at opføre en såkaldt ”blå hal”, der skal give eleverne et nutidigt lærings- og studiemiljø og bidrage til at udvikle en mere tidssvarende bådebyggeruddannelse.
SIMAC har fået støtte til et projekt, der skal afdække nye muligheder for effektivt at påvirke sikkerheds- performance og adfærd positivt gennem brug af Virtual Reality (VR) teknologien, for derigennem potentielt at kunne reducere antallet af ulykker til søs.
CBS har fået støtte til et PhD projekt omkring international politisk regulering med udgangspunkt i miljøforhandlingerne og beslutningsprocessen i IMO.
Danske Maritime, Danske Rederier, Danske Havne, m.fl. har fået støtte til planlægning af en struktur for en samlet national maritim klyngeindsats, som profilering af Det Blå Danmark.
Det Økologiske Råd har fået støtte til afholdelse af en konference for større nordeuropæiske krydstogthavne og byerne bag, hvor der skal drøftes fælles front om at etablere landstrøms-faciliteter ved alle centrale kajpladser fra 2023 og få krydstogtrederierne til at anvende landstrøm via en differentieret havneafgift.
Den Danske Maritime Fond har siden 2005 uddelt i alt 632 millioner kroner.
Kilde: Den Danske Maritime Fond