Dekarbonisering kræver global regulering
Den gode nyhed: Det er muligt at dekarbonisere skibsfarten inden 2050. Den dårlige nyhed: Det vil kræve en stram global regulering og opkrævning af en kulstofafgift der returneres til pionererne. Det konkluderer en ny rapport.
Rapporten - The Industry Transition Strategy - er udarbejdet af Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, og er det første af en række strategipapirer som centret vil udarbejde i de kommende år,
Rapporten peger på fire fokusområder, der er en forudsætning for at nå målet om dekarbonisering i 2050:
- Lige vilkår gennem global lovgivning - Nye konkurrencedygtige brændstoffer tilgængelige i stor skala. - Energieffektivitetsforanstaltninger gennemført ved regulering - Støtte til pionerer i dekarboniseringen
"Vi vil vise verden, at det er muligt at dekarbonisere den maritime industri inden 2050," siger Bo Cerup-Simonsen, direktør for Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.
"Denne strategi skitserer veje fremad, og guider vores forskning og samarbejde med partnere og andre offentlige og private aktører for at få det til at ske. Alt er endnu i sin vorden, men vi mener, at et vigtigt element i et effektivt samarbejde er gennemsigtighed, og at perfekt på dette stadium er det gode fjende”, siger Bo Cerup-Simonsen.
Centrets partnere tæller Alfa Laval, AP Møller-Mærsk, BP, Cargill, Seaspan Corp, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, NYK Line, Norden og TotalEnergies.
Centrets arbejde er muliggjort gennem en start-up donation på 400 millioner kroner fra AP Møller Fonden.
Redaktionen