Debatindlæg: Lad os nu komme i gang

Grøn omstilling: Lad os nu komme i gang med rent faktisk at måle skadelige udledninger fra skibe og indsamle præcise og konkrete data. Det skriver Morten Brandborg, CEO for Green Instruments, i et debatindlæg.

Foto: Green Instruments

Af Morten Brandborg


Indlandsisen smelter i et foruroligende tempo. Hedebølger rammer Sydeuropa, USA og Asien med stor kraft. Usædvanligt kraftigt nedbør ødelægger huse og infrastruktur. Denne sommer har igen vist, at klimaændringerne har store konsekvenser, og der er bred enighed om, at alle bør spille en rolle i den grønne omstilling – herunder skibsfarten. Selv om FN´s søfartsorganisation, IMO, for ganske nylig har strammet kravene til skibsfarten for at reducere CO2-udledningerne, har FN og EU desværre undladt at stille krav om, at udledninger fra skibe skal dokumenteres ved hjælp af præcise data i stedet for usikre beregninger, som det er tilfældet i dag.


Hvorfor ikke udnytte den teknologi, der rent faktisk er til rådighed, så alle kan få et mere retvisende billede, når vi taler om skibes udledninger af blandt andet CO2, kvælstofoxid (NOx), svovlindhold i udstødningsgasser og skadelige sodpartikler, som man har gjort på land i mange år?


I dag kan rederierne nemlig nøjes med at beregne, hvor meget skibene udleder. Men vi ved, at beregningerne er upræcise og generelt får skibenes udledninger til at se mindre ud, end de rent faktisk er. 

I fremtiden vil skibsfart ikke blot komme til at sejle på en enkelt type brændstof, men snarere på en kombination af flere. Dette vil give udfordringer i forhold til nøjagtigheden af beregninger og gøre disse meget besværlige at udføre. Samtidig er mange af de nye brændstoffer kendetegnet med at være afhængige af såkaldte pilot fuels i antændingsprocessen, hvilket giver unøjagtigheder i beregninger, men nemt kan måles korrekt. Sluttelig kigger vi ind i, at et future fuel som biobrændsel aldrig er helt ens sammensat, og derfor ikke kan beregnes – det kan derimod måles og give et retvisende billede. 
 

Avanceret udstyr kan måle præcist, hvor meget CO2 eller skadelige partikler, skibene udleder. Teknologien er allerede til rådighed. Det handler blot om, at rederierne foretager relativt beskedne investeringer i udstyret, så de kan dokumentere, at de overholder grænseværdierne.

Hvis rederierne ikke af sig selv installerer udstyret på fragtskibe, krydstogtskibe, færger og andre typer skibe, bør politikerne overveje, om det er på tide at stille krav om dokumenterede udledninger i stedet for beregnede udledninger. Det vil styrke branchens troværdighed betydeligt, hvis usikre beregninger bliver erstattet af konkrete data, og det vil være til stor gavn for klimaet. Der er behov for politiske beslutninger på internationalt plan, for skibsfarten er international, og der bør gælde de samme regler, uanset hvilke farvande skibene befinder sig i. Når beslutningerne skal tages i internationale fora, går det forholdsvis langsomt, men det understreger blot betydningen om at komme i gang hurtigst muligt. Jeg håber derfor, at danske politikere vil tage emnet op og sætte skub i debatten.


Branchen har ligeledes en interesse i at kunne dokumentere deres faktiske udledninger for at opretholde deres konkurrenceevne. Vi vil se stigende krav fra kunder og forbrugere om, at varer bliver transporteret på en ansvarlig måde, og dermed får rederierne et stærkt incitament til at dokumentere deres udledninger. De kan sikre sig en konkurrencemæssig fordel, hvis de leverer præcise data i stedet for usikre beregninger. Lad os nu plukke de lavthængende frugter og stille krav om præcis dokumentation i stedet for estimerede beregninger, hvis skibsfarten for alvor skal melde sig ind i klimakampen. 

Relateret indhold

23.07.2024Maritimedanmark.dk

Norden køber norske Norlat Shipping

22.07.2024Maritimedanmark.dk

Ny plan for Hesselø Havvindmøllepark

27.06.2024Maritimedanmark.dk

Nyt skrotfirma på Kolding Havn

25.06.2024Maritimedanmark.dk

Iværksætteruge med maritim fokus

23.06.2024Maritimedanmark.dk

Maritime startups udvalgt til attraktivt forløb

18.06.2024Maritimedanmark.dk

Danske Maritime ansætter ny jurist og sekretariatschef

18.06.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi får mio-bøde for ulovlig ophugning

11.06.2024Maritimedanmark.dk

Ny Chief Technology Officer i Hempel

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Navigatør (Afløser) til Færgen Bitten Clausen

Er du en erfaren navigatør, der gerne vil stoppe på langfart eller holde en pause fra udmønstringerne og vil du stadig fortsætte som navigatør men gerne være hjemme hver aften? Det kan også være at du gerne vil sejle lidt færge i dine hjemmeperioder? Eller allerede er gået i land men mangler lidt duften af hav? Så er dette måske noget for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.09.2024

MARPRO Search & Selection

Area Sales Manager - Retrofit market

Are you a professional relationship builder with solid experience in technical sales in the maritime industry? Do you aspire to work in an environment that make vessels a greener and safer place to work?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Kontorchef til Sikre Farvande

Trives du i et fagligt stærkt miljø med mange udfordringer? Og har du mod på at lede en effektiv driftsorganisation? Så er du måske vores nye kontorchef for Sikre Farvande.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

04.08.2024

DanPilot

DanPilot søger en datatekniker-elev med speciale i programmering

Har du lyst til at få din uddannelse hos DanPilot, hvor vi er i gang med en digitaliseringsrejse?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

06.08.2024

DanPilot

Disponenter til Danmarks største lodsfirma søges

Har du erfaring indenfor spedition eller kendskab til mandskabs- eller materialedisponering – og trives du i en travl såvel som omskiftelig hverdag, hvor boldene bliver kastet højt i vejret og skal gribes igen? Så er du måske DanPilot’s nye disponent.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2024

ROYAL ARCTIC LINE

Juniormester og Skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte , Juniormester, og Skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

24.07.2024

Grenaa-Anholt Færgefart

Grenaa-Anholt Færgefart søger én Befaren Skibsassistent til fast stilling med ansættelses snarest muligt

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sail Event Aarhus

Skipper til M/S Helene

Sail Event Aarhus ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Kaptajn på Skoleskibet DANMARK

Et helt unikt og spændende job Skoleskibet DANMARK er et smukt sejlskib fra 1933 og en moderne maritim uddannelsesinstitution. Skoleskibet har også en repræsentativ rolle som en sejlende ambassade, for Det Blå Danmark. Skoleskibet DANMARK har to kaptajner, hvoraf denne ene nu har valgt at gå i land, hvorfor denne spændende og helt specielle stilling er ledig til besættelse i efteråret 2024.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

11.08.2024

Saga Shipping A/S

Saga Shipping – søger personale til vores fartøjer

Er Skagen noget for dig…. Tag udfordringen op…

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark