De søfarendes fartstid digitaliseret
De søfarende kan nu selv digitalt styre og indberette deres fartstid. Den digitale fartstid er det første skridt, henimod at det bliver lettere for de søfarende at søge om beviser, holde styr på fartstiden og få adgang til oplysninger digitalt.
”Den nye løsning gør det nemt og hurtigt for den søfarende selv at indtaste sin fartstid, inden ansøgning om bevis. Du kan bl.a. selv se, om du har sejlet nok til at få fornyet dine beviser, ligesom du selv kan hente en opgørelse over al din fartstid, hvis du f.eks. skal bruge den i forhold til din arbejdsgiver”, siger kontorchef Rasmus Høy Thomsen:
Med den nye digitale løsning bortfalder behovet for rederiernes indberetning af på- og afmønstringer af de søfarende. Søfartsstyrelsen har derfor pr. 1. januar fjernet den obligatoriske indberetning af på- og afmønstringer for danske skibe.
"Vi er jo vant til at bruge vores Nem-ID, når vi skal i banken eller i dialog med SKAT. Her handler det om, at den enkelte sømand skal sikre, at myndighederne har de nødvendige oplysninger om fartstid til at udstede søfartsbeviser. Det er oplagt noget, som foregår direkte mellem den sejlende og myndighederne, så jeg finder det naturligt, at vi fremover holder rederierne ude af den arbejdsgang, ,siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.
Givet at den nye løsning foregår direkte og digitalt, så bortfalder rederiernes obligatoriske indberetning for på- og afmønstringer for danske skibe således også fra årsskiftet. Den nye løsning skulle gerne gøre det mindre bøvlet for det Blå Danmark.
”Vi er med på at tage de digitale landvindinger, som rent faktisk gør det nemmere for aktørerne i det Blå Danmark og det her er en af dem. Derfor er det godt, at Søfartsstyrelsen står bag deres nye system, som nemt og hurtigt skal give de søfarende adgang til at indtaste fartstid og hente beviser”, siger Jakob Ullegård.
Søfartsstyrelsen har digitaliseret en lang række maritime blanketter. Man behøver derfor ikke længere at indsende papirblanketter til fx erklæring om egenkontrol af dit fiskeskib eller ansøgning om fornyelse af certifikater til lodser. Der er også mulighed for at slette dit fritidsskib via digital blanket, hvis det ikke er pantsat.
Fartstid Log in sker på "Min side" ved brug af NemID. Hvis du har brug for hjælp til systemet, har Søfartsstyrelsen udarbejdet en række vejledninger både i video og på papir.
Blanketter Send digitale blanketter via hjemmesiden Virk.dk
Kilde: Søfartsstyrelsen