Danske værfter går glip af Søværns ordre
Flere danske værfter, herunder Orskov Yard i Frederikshavn, havde budt på opgaven med at reparere og vedligeholde fregatten Niels Juel. I stedet valgte Forsvaret at give den millionstore ordre til et værft i Tallinn i Estland.
”Det er en fuldstændig barok situation, både forsvarsmæssigt og for den danske maritime industri, at forsvarsministeriet nu lægger et af vores største og mest avancerede krigsskibe på værft i Tallinn, blot 100 kilometer fra Ruslands forsvarsbase i Kaliningrad”, siger Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime.
”Det er en spand iskoldt havvand i hovedet på den samlede danske maritime industri, som ikke har mulighed for at byde på andre landes krigsskibe, og hvor vi som det eneste EU-land i praksis lader andre komme til. Det er nu desværre bevist”, tilføjer hun.
”Vi påtager os en helt misforstået og meget naiv dukserolle i EU – det endda uden at vi behøver det, og uden at andre følger trop. Det er da unfair konkurrence om noget, og vi er helt til grin i den øvrige europæiske værftsindustri”, siger Jenny N. Braat.
Det nordjyske folketingsmedlem Bjarne Laustsen (Socialdemokraterne) forstår heller ikke resultatet af udbuddet. Tilbage i november var der nemlig enighed på Christiansborg om, at man i forbindelse med udbud af reparation af landets krigsskibe kunne indlægge klausuler og benspænd, som ville sikre, at opgaverne havnede hos danske værfter.
”Vi var politisk enige om at lave såkaldte benspænd, og det ville for mig at se have været lige til. For det første kunne man i udbuddet have stillet krav om, at en del af arbejdet skulle foregå på dansk jord, for det andet, at virksomheder, der ville byde, havde en veteranpolitik og endelig som tredje krav, kunne man have indføjet en social klausul, altså at virksomheden skulle kunne præsentere et vist antal lærlinge”, siger Bjarne Laustsen.
Kilde: Danske Maritime/TV2 Nord