Danske rederiforeninger skifter navn
Siden Danmarks Rederiforening blev etableret i 1884 som talerør for det danske rederierhverv, har organisationen løbende udviklet sig. Som et led i den udvikling skifter organisationen fra i dag navn til Danske Rederier. På engelsk bliver navnet Danish Shipping.
”Ændringen er et led i vores overordnede strategi om at videreudvikle en moderne interesse- og arbejdsgiverorganisation som en stærk stemme for Danmarks største eksporterhverv og samlingspunkt for de danske rederier. Det bliver også opgaven for Danske Rederier i mange år fremover, hvorfor vi har valgt at gøre vores navn mere klart og simpelt,” siger Claus V. Hemmingsen, formand for Danske Rederier og Group Vice CEO, A.P. Møller - Mærsk A/S.
Den nye identitet offentliggøres i forbindelse med Danmarks Rederiforenings generalforsamling, da organisationen samtidig skifter navn til Danske Rederier. Bilfærgernes Rederiforening ændrer også navn til Færgerederierne, mens Rederiforeningen af 2010 bevarer sit navn.
De tre rederiforeninger opdaterer deres visuelle udtryk med nye logoer, som gør det tydeligt, at rederierhvervet arbejder sammen på tværs. Der kommer et fælles logo, som samtidig også vil omfatte de to andre rederiforeninger – Rederiforeningen af 2010 og Færgerederierne.
De tre organisationer har sammen fået et visuelt løft med et opdateret logo, der er inspireret af det internationale morsealfabet. Det alfabet har historisk været kernen i den globale kommunikation inden for søfart. Sammenstillingen af de to morsebogstaver D og K peger samtidig på det danske flag.
Visuelt kendetegnes organisationerne ved hver deres farve, der tager udgangspunkt i landkortets farver for deres primære aktivitet. Det dybe havs mørkeblå er i Danske Rederiers logo, offshore og den mere kystnære farts lyseblå farve præger logoet for Rederiforeningen af 2010, mens det for Færgerederierne er den grønne farve fra de af færgerne forbundne landområder, som giver inspirationen.
”Vi har benyttet lejligheden til at vælge et navn, som klart og præcist fortæller, hvem vi er. Den nye identitet samler derudover rederierhvervet og giver os ét fælles udtryk i dialogen med det omkringliggende samfund. Det signal vil vi gerne sende med den her ændring, samtidig med at vi bevarer de tre organisationers individuelle særpræg,” siger John Steen-Mikkelsen, formand for Færgerederierne og adm. direktør i Danske Færger.
Danske Rederiers årsberetning kan læses HER
Kilde: Danske Rederier