Danske Rederiers korruptionsindsats virker
Cigaretter, spiritus eller penge kan visse steder i verden være afgørende for, hvordan et rederi betjenes af lokale myndigheder. Danske Rederier tager afstand fra de såkaldte smøringspenge og har oprettet et træningsprogram i antikorruption, som 77 pct. af medlemmerne nu har gennemført.
”Vi glæder os meget over, at rederierne har taget så godt imod træningsprogrammet, og at vi dermed har nået vores målsætning. Det viser, at der er stor tilslutning til at arbejde med antikorruption hos de relevante rederier. Det ser vi nu resultaterne af i Suez-kanalen, hvor smøringspenge er blevet reduceret betragteligt de seneste to år. Det viser, at en samlet indsats fra rederierne virker,” siger Maria Skipper Schwenn direktør i Danske Rederier.
Danske Rederier har opfyldt sit mål om, at mindst 75 procent af medlemsrederierne skulle gennemføre et anti-korruptionstræningsprogram som en del af Danske Rederiers strategi for perioden 2014-2017.
Danske Rederier er associeret medlem af det maritime antikorruptionsnetværk, MACN, og fortsætter med at bidrage til arbejdet i netværket, der nu tæller over 90 medlemmer verden over.
Danske Rederier har i samarbejde med GAN Integrity Solutions, med input fra medlemsrederier og det maritime anti-korruptionsnetværk, MACN, udviklet et e-learningsprogram, der er beregnet til skibsførere og ansatte på rederikontorerne. Programmet blev til med støtte fra Den Danske Maritime Fond.
Træningsprogrammet præsenterer forskellige situationer, hvor smøringspenge typisk efterspørges. Dernæst følger forskellige forslag til konkrete og umiddelbare måder at afvise disse forespørgsler på en ordentlig måde, så alle kan komme godt ud af situationen. Endelig er der også en test, hvor man lærer hvad, der er korrekt – også rent juridisk - i de forskellige situationer.
Kilde: Danske Rederier