Danske Rederier ønsker grønne ændringer

Man bør se på det samlede klimaaftryk helt fra produktion til forbrænding, når reguleringen af nye grønne brændstoffer til skibe skal på plads i EU´s kvotehandelssystem. Det mener Danske Rederier, som sammen med en række organisationer har skrevet et åbent brev.

Maria Skipper Schwenn, direktør for Klima, Miljø og Sikkerhed i Danske Rederier..

EU er på vej til at lægge sidste hånd på regelsættet omkring skibsfartens inkludering i ETS-systemet, men det er helt afgørende at medtage det samlede klimaaftryk fra produktion til forbrænding fra grønne brændstoffer, hvis reguleringen skal skubbe skibsfarten i den grønnest mulige retning, mener danske rederier.

”For os er det vigtigt, at den regulering, der gennemføres, bliver ægte grøn. Det kan den kun blive, hvis man vurderer brændstoffer ud fra deres klimabelastning i hele deres livscyklus. Altså helt fra udvinding til raffinering og endelig afbrænding i skibsmotoren,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.

Kort fortalt er det ifølge Danske Rederier nødvendigt, at ETS’en skelner mellem fossile og grønne brændstoffer ved at belønne de brændstoffer med det laveste klimaaftryk i produktionsfasen og ikke kun under forbrænding for at fremme grønne brændstoffer.

Problemet bliver meget tydeligt, når man ser på fremtidens brændstoffer som methanol og ammoniak. Medmindre livscyklussen er inkluderet, vil ETS’en ikke skelne mellem, om methanol er produceret som et rent e-fuel (e-methanol) eller på fossil basis, dvs. grøn vs. sort methanol. De udleder begge CO2-udledning ved forbrænding, men e-methanol genbruger CO2 i produktionen af ny e-methanol. Derfor har e-methanol ikke noget klimaaftryk i en livscyklustilgang. Derudover er grønne brændstoffer væsentligt dyrere, og uden LCA ville ETS fraråde investeringer i grønne brændstoffer.

”Vi snyder først og fremmest klimaet, hvis vi belønner noget, som reelt ikke er grønt. Det har ingen interesse i. Vi er i gang med en enorm omstilling indenfor skibsfarten, hvor man skal sejle på nye brændstoffer, som fx metanol: Men der er en verden til forskel om det er produceret grønt eller sort – både klima og prismæssigt. Derfor prøver vi endnu engang at gøre de relevante beslutningstagere opmærksomme på, at det er den rigtige tilgang at se på hele livscyklus for et brændstof,” siger Maria Skipper Schwenn.

Medunderskriverne på det åbne brev, der er sendt til repræsentanter fra Europa-Parlamentet, Europarådet og EU-Kommissionen, er Methanol Institute, World Shipping Council, Swedish Shipowners’ Association, Royal Association of Netherlands Shipowners, og the Renewable Hydrogen Coalition. 

Kilde: Danske Rederier.

Mere fra...

04.12.2023Maritimedanmark.dk

Forsvarsminister parat til at hjælpe kystredningstjenesten

04.12.2023Maritimedanmark.dk

Forsvarsminister parat til at hjælpe kystredningstjenesten

04.12.2023Maritimedanmark.dk

Forsvarsminister parat til at hjælpe kystredningstjenesten

04.12.2023Maritimedanmark.dk

Svensk isbryder i arbejde - tidligere end normalt

04.12.2023Maritimedanmark.dk

Ødelæggelsen af gasledning: Finland udpeger synderen

04.12.2023Maritimedanmark.dk

Container-bosser ønsker mere fart på grøn omstilling af skibstransporten

04.12.2023Maritimedanmark.dk

Kritik af manglende dansk kontrol af ballastvand

04.12.2023Maritimedanmark.dk

Houti-oprørere i nye angreb på skibe i Det Røde Havn

Jobmarked

Se alle

Samsø Rederi

Befaren skibsassistent

1 befaren skibsassistent søges til at sejle Prinsesse Isabella i Samsø Rederi. Herudover søges en befaren skibsassistent som afløser, evt. et fast mindre timetal. For begge gælder det, at stillingerne kræver C-E kørekort.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2023

DanPilot

Lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du bred erfaring som navigatør og besidder du kompetencerne til at blive Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2023

MarineShaft A/S

Vi søger industritekniker

MarineShaft A/S søger snarest en erfaren industritekniker/maskinarbejder til vores maskinværksteder i Hirtshals.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.01.2024

MarineShaft A/S

Rejsemontør søges

MarineShaft er specialiseret i reparationer på ror og propellerudstyr for den kommercielle skibsbranche. Vi har travlt med mange spændende opgaver for vores kunder og søger derfor en erfaren og selvstændig rejsemontør, som selvsikkert kan hjælpe vores kunder med at løse opgaven.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.01.2024

MarineShaft A/S

Erfaren svejsespecialist søges

MarineShaft søger en dygtig svejser

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.01.2024

MARPRO Search & Selection

Project HSEQ Manager - Rohde Nielsen

Are you a seasoned HSEQ professional with a passion for driving excellence in Health, Safety, Environmental and Quality practices? Rohde Nielsen is expanding its HSEQ department, and they want you to be a part of their dynamic team in Copenhagen.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Marine Superintendent - Rohde Nielsen

Are you an experienced maritime profile looking for a shore-based position, where you can work in close co-operation with the crew on the highly specialized vessels? On behalf of Rohde Nielsen, MARPRO is looking for a Marine Superintendent to the office in Grenå.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Kalundborg kommune

Navigatør til Sejerøbugtens færger

I forbindelse med en omstrukturering af færgedriften og etablering af et rederi søger Sejerøbugtens færger en skibsfører til at deltage i dette spændende arbejde. Her vil man få stor indflydelse på sin egen hverdag i et samspil med andre gode kollegaer.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

20.12.2023

Kalundborg kommune

Maskinchef til Sejerøfærgen

I forbindelse med en omorganisering af færgedriften søges en maskinchef til Sejerøfærgen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

20.12.2023

ClassNK (Nippon Kaiji Kyokai)

Class/Marine Surveyor

ClassNK (Nippon Kaiji Kyokai) is an international classification society with head office in Tokyo, Japan.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

30.12.2023

Events

Se alle

Copyright 2023