Danske rederier er forberedt på NOx-regler
Alt tyder på, at der fra 2021 bliver indført et NOx-kontrolområde i Østersøen og Nordsøen, sådan som der allerede eksisterer et tilsvarende område for SOx. Men det er ikke noget, der kommer bag på danske rederier, der er godt forberedt, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening.
”Reglerne gælder allerede i den nordamerikanske NECA, hvor reglerne siden januar 2016 har været gældende for nybygninger. Så hvis man er en dansk reder, der har skibe, der sejler på Nordamerika, så skal man allerede leve op til reglerne”, siger Maria Bruun Skipper til Maritime Danmark.
NOx-udledningen skal fra 2021 reduceres med 80 procent, hvilket kan ske ved eksempelvis at installere et SCR-anlæg på skibet. Reglerne gælder imidlertid kun for nybygninger, hvorimod der ikke bliver tale om at retrofitte skibe til at overholde NOx-reglerne.
”NOx opstår i forbrændingskammeret, og hvis et skib pludselig skal reducere NOx-udledningen, skal der en stor ombygning til, og det er ikke sådan lige til”, forklarer Maria Bruun Skipper.
Forslaget fra Østersølandene om at oprette et NECA-område i Østersøen vil sammen med et tilsvarende forslag fra Nordsølandene blive forelagt IMO’s miljøkomité i oktober, og alt tyder som sagt på, at forslagene bliver vedtaget.
Redaktionen