Danske rederier advarer mod EU-system
EU’s CO2-kvotesystem er ved at blive revideret, og i den forbindelse er det foreslået at lægge skibsfarten ind under kvotesystemet. Danske rederier advarer mod forslaget og ønsker i stedet en global regulering af området.
”Det vil skævvride konkurrencen. Det vil betyde, at vi får mere administration uden en miljøgevinst. Vi vil potentielt set miste konkurrenceevne overfor rederier, der ikke er hjemmehørende i EU”, siger Jesper S. Jensen, teknisk direktør i Torm.
Der ventes en aftale mellem Europa-Parlamentet, EU-Kommissionen og EU’s medlemslande i starten af 2017. Danmarks Rederiforening forventer, at CO2-regulering af skibsfarten vil komme inden for højst 10 år, enten på globalt plan eller på EU-niveau.
”EU’s tålmodighed er ikke uendelig. Hvis IMO ikke leverer inden for 10 år, så vil EU helt klart regulere. Om det bliver et kvotesystem eller noget andet, er et åbent spørgsmål, men det er sikkert, at der kommer en regional CO2-regulering af skibsfarten”, siger Simon Bergulf, Danmarks Rederiforenings sekretariatsleder i Bruxelles.
Der har ellers tidligere været forlydender om, at EU-Kommissionen ville overlade til IMO at finde frem til en globalt dækkende aftale på området.
Kilde: Dagbladet Børsen