Danske offshore-redeirer satser på vind
En ny analyse fra Danske Rederier viser, at de danske offshore-rederier i højere og højere grad satser på vind i stedet for olie. Siden 2015 er stort set alle nybyggede offshorefartøjer på danske flag bygget til primært at servicere havvindmølleparker.
Foto: Danske Rederier..
Siden 2015 er der kun bestilt ét skib på dansk flag, som primært skal servicere olie/gas, mens der er bestilt 24 skibe primært til havindmøller. Herudover er der bestilt ét skib til begge formål, viser Danske Rederiers analyse.
”Det viser meget klart, at danske rederier har kastet sig helhjertet ind i den grønne omstilling og forstår, selvom olie/gas aktiviteterne vil være her mange år frem, så er det i vind, at væksten fremover skal findes. Vores rederier er en meget vigtig del af udbygning af havvind både herhjemme og i Europa og kan også blive det i resten af verden,” siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.
Udviklingen skyldes en kombination af øget efterspørgsel efter offshore vindfartøjer og det store fald i oliepriserne i 2014, der var medvirkende til, at mange offshore-rederier valgte at sprede forretningen bredere ud.
”Danmark har store planer om mere havvind, EU har store planer om havvind, og blandt andre amerikanerne har nu også planer om at satse mere på havvind. Det er et område, vi fra dansk side satser rigtig stort på. Vi har ekspertisen, og opgaverne vil blive flere. Derfor er det også virkelig opmuntrende, at så mange skibe bliver bestilt til at servicere offshore vind,” siger Jacob K. Clasen.
Kilde: Danske Rederier